Izgradnjom nove pruge stvaraju se uslovi za uvođenje vozova koji putuju brzinama preko 200 kilometara na čas. Deonica od Novog Sada do Beograda biće izgrađena do kraja godine, što znači da bi Novosađani uskoro mogli da putuju do glavnog grada za manje od pola sata.
Najava da će cena karte u jednom pravcu iznositi oko 1000 dinara pokrenula je pravu polemiku na internetu. Novosadski portal 021.rs okarakterisao je ovaj iznos kao skup, poredeći novi cenu karte sa onom od 300 dinara, koliko je vožnja do Beograda koštala pre početka radova.
Međutim, pravo pitanje u vezi sa putovanjem vozom nije cena, već vreme. Da li su ljudi spremni da plate tri puta više, kako bi putovali tri puta kraće, kada znamo da su vozovi do danas najbrže prelazili ovu relaciju za oko sat i po vremena?
Takođe, da bismo bili objektivni kada govorimo o novoj ceni vozne karte, moramo je uporediti sa troškovima drugih (sličnih) načina prevoza:
- Voz…………oko 1000 RSD………..oko 30 min
- Autobus……oko 800 RSD…………oko 1h i 30 min
- Automobil…oko 2000 RSD………..oko 1h i 20 min
Ono što nije navedeno u tabeli, jesu dodatni troškovi koji postoje pri prevozu autobusom i automobilom. Kada je reč o autobusu, taj dodatni trošak dolazi u vidu peronske karte, koja košta približno 100-150 dinara. Kod automobila, trošak su putarina, koja u jednom pravcu iznosi 240 dinara, ali i parking, što nije nimalo jeftina stavka, naročito ukoliko se odlučite da parkirate u javnim garažama.
Vozovi imaju još prednosti, među kojima su: veći komfor u putovanju, toalet (prilagođen za invalide), klimatizacija, utičnice od 220V dostupne putnicima.
Najvrednija prednost, koju posebno izdvajamo, jeste bezbednost, gde je voz daleko bezbedniji od automobila i autobusa.
Očuvanje životne sredine
Uvođenje brzih vozova pozitivno utiče i na okolinu, naravno ukoliko ova novina navede naše ljude da koriste voz, pre nego lično sredstvo transporta. Novi vozovi ne samo da su “čistiji” u odnosu na one u upotrebi, već bi njihovo korišćenje znatno smanjilo broj privatnih vozila na putevima.
Iako bi novi vozovi mogli negativno da utiču na prevoznike čiji autobusi saobraćaju na relaciji Novi Sad – Beograd, treba imati na umu da su ove firme godinama zarađivale na uštrb činjenice da Srbija nije imala pristojne vozove i vagone. Već je pojava ruskih i švajcarskih vozova, koji su bili u upotrebi poslednjih godina, znatno poremetila planove privatnika, što ih je primoralo da uvedu dodatne stanice na ovoj relaciji kako bi vožnja bila isplativa.
Izvor: Nsuzivo.rs
Foto: Pixabay