Novosadski odbornici će na sednici Skupštine grada razmatrati urbanistički plan za aerodrom na Čeneju, koji za cilj ima da se putnicima omogući da iz ovog dela Vojvodine lete ka regionalnim centrima.
Ovaj Plan detaljne regulacije Aerodroma “Novi Sad-Čenej” je u osnovi istovetan nacrtu koji je bio na javnom uvidu u novembru prošle godine, a sem dva tehnička prigovora, nije bilo drugih komentara ili izmena.
Plan obuhvata površinu od 116,85 hektara, od kojih je sam aerodrom na površini od 70,87 hektara, a ostalo su salaši i drugi sadržaji.
Kako se vidi iz predložene odluke, aerodrom udaljen od desetak kilometara od Novog Sada jeste poljoprivredno-sportskog karaktera sa travnatom pistom i ne ispunjava uslove za odvijanje civilnog putničkog saobraćaj. Međutim, namera je da se on pretvori u vazdušnu luku sa betonskom pistom i infrastrukturom kako bi se aerodrom osposobio za regionalni avio-saobraćaj.
“Planira se redovan linijski saobraćaj, saobraćaj niskobudžetnih avio kompanija (low coѕt), turistički čarter, radnički čarter letovi i avio-taksi letovi. Regionalni saobraćaj planiran je da obezbedi povezivanje Vojvodine sa poslovnim centrima bivših jugoslovenskih republika i drugim okolnim zemljama. Osim toga, planirano je da se zadrže i sve funkcije sportske i poljoprivredne avijacije”, navodi se u planu.
Urbanisti su definisali uslove uređenja i sve elemente sadržaja aerodroma, počev od elemenata poletno-sletnih staza, pristanišne platforme, zone sigurnosti letenja, aerodromske zgrade, pratećih sadržaja, način priključenja aerodroma na obližnji put, kao i sve zone zaštite u odnosu okolinu.
Aerodrom će imati dve piste, jednu betonsku dimenzije 1.700×30 metara, što omogućava prihvat aviona raspona krila od 24 do 36 metara sa kapacitetom putnika od oko 100 mesta. Pored te će se nalaziti travnata poletno-sletna staza dimenzija 1000×30 metara.
U sklopu vazdušne luke će biti sportski deo od 3,14 hektara i novi putnički i kargo deo od 3,58 hektara.
Sportski deo će obuhvatiti postojeće objekte Čenejskog aerodroma i oni su predviđeni za rekonstrukciju i dogradnju, a dok ne bude sagrađen novi deo, služiće kao putnički terminal. Urbanisti su predvideli da budući aerodrom u sportskom delu ima upravnu zgradu sa delom za prijem i otpremu putnika, servis i garažu, platformu za parkiranje aviona, hangare za letilice, platformu za pranje aviona, objekat za smeštaj sportista, kontrolne punktove…
Pristanišni i kargo deo da se sastoje od pristanišne zgrade, tehničkog bloka sa kontrolnim tornjem, kontrolnih punktova, objekta vatrogasne službe, kargo magacina, rulne staze, parkinga, hotela.
Većina planiranih objekata su planirani kao prizemni objekti, ali neki kao što je hotel sa 60 ležaja mogu da idu i do dva sprata. U okviru aerodroma je ostavljena mogućnost i za gradnju posebnog heliodroma. Dodajmo i da se planom predviđa dalja mogućnost gradnje salaša u okolini aerodoma, odnosno atar Čeneja.
Proteklih decenija vlasti su sa više ili manje žara najavljivali da će Novi Sad dobiti aerodrom za putnički i kargo saobraćaj, ali se uglavnom nije stiglo dalje od pravljenja planova ili maketa, pa nema pouzdane informacije da će ovaj urbanistički plan biti realizovan.
Nasuprot tome, neke stvari se ipak dešavaju. Tako je avgustu 2019. obavljen prvi direktni međunarodni let, kada je biznismen iz Nemačke sleteo na čenejski aerodrom. Tom prilikom je organizovana carina, pasoška kontrola u kancelariji namenjenoj za tu proceduru.
Izvor: 021.rs
Foto: Pixabay