Početna IT & Business Drugi dan 11. Sarajevo Business Foruma – BiH je najuzbudljivija destinacija za...

Drugi dan 11. Sarajevo Business Foruma – BiH je najuzbudljivija destinacija za posetiti, ali i najbolja adresa za strane investitore

0

Drugi dan Međunarodne investicione konferencije 11. Sarajevo Business Forum doneo je nove mogućnosti regionalnim privrednicima, a otvorio ga je Chris Barton, trgovinski komesar Ujedinjenog Kraljevstva (UK) za područje Evrope koji je rekao da je ceo svet usmeren ka pokretanju novih investicija, ekonomskom oporavku i podizanju ekonomskog standarda.

„Težimo da se povežemo sa susedima i partnerima, te da obezbedimo veći nivo sigurnosti. Cilj nam je da imamo prosperitetna društva i pouzdane partnere. Naša vlada snažno podržava investicije u ovom regionu. Posvećeni smo novim investicijama u zemlje regiona i  naša vlada ima ekspertne timove u celom regionu koji pružaju informacije o investicijama i razmeni trgovine. Pozivam kolege iz Bosne i Hercegovine i Crne Gore da potpišemo ugovor o slobodnoj trgovini, kako bismo zajedno sa ostalim zemljama Zapadnog Balkana iskoristili ove mogućnosti poslovanja“, rekao je Barton.

Potencijali „nearshoringa“ u zemljama Zapadnog Balkana predstavljene su u studiji Bečkog instituta za međunarodne ekonomske studije. Sophia Kluge, koordinator komorskog partnerstva Zapadni Balkan je u svojoj prezentaciji rekla kako je nearshoring pokretačka sila nakon pandemije. 

„Sve je veći trend alociranja kompanija iz Nemačke. Nemački investitori biraju zemlje Zapadnog Balkana kao zemlje gde su alocirali svoju proizvodnju. Prednosti koje izdvajaju su geografska blizina, niska cena rada i edukovana radna snaga. Neki investori su naveli kultorolške sličnosti i veze među ljudima kao prednosti prilikom odluke za investiranje. Pored toga, region nudi niske poreze, koji su uz cene rada glavni pokretači za investiranje“, kazala je Kluge.

U panelu „Evropsko nearshoring iskustvo” učesnici su izneli sopstvena iskustva, te su definisane prednosti ulaganja i realociranja proizvodnje u zemlje Zapadnog Balkana. Bosna i Hercegovina pripremila je studiju razvoja BiH u vreme pandemije, te su BiH i zemlje Zapadnog Balkana prepoznate kao dobra prilika za realociranje industrijske proizvodnje.

Amra Šurković, direktorica AHK BiH iznela je iskustva nemačkih kompanija tokom i nakon pandemije. „Interes nemačkih kompanija je veliki, a posebno za sektor metalne i drvne industrije i energetski sektor.  Metalna industrija u Bosni i Hercegovini zabeležila je 30% izvoza u 2021. godini, a najviše je izvezeno na tržište Nemačke“, istakla je Šurković.

Martin Gaber, direktor kancelarije „Germany Trade & Invest“ (GTAI) za Zapadni Balkan izneo je iskustva kompanija iz Nemačke koje žele investirati na inostrana tržišta ili ostvariti trgovinsku razmenu da daju prednost pri izboru zemalja geografskoj blizini i kulturno-socijalnim sličnostima. Adnan Smailbegović predsednik Udruženja poslodavaca FBiH istakao je kako Bosna i Hercegovina ima visoko kvalifikovane radnike, ali kako je za investitore važno da pripreme i uspostavite sistem rada u proizvodnji. Rekao je i kako je BiH potreban proces „nearshoringa“, ali je potrebna i podrška vlada kroz različite reforme koje će olakšati administraciju, poboljšati obrazovni sistem, te uticati na povećanje plata radnicima.

Snežana Köpruner, generalna direktorka i većinski vlasnik kompanije GS-TMT d.o.o. i Paul Cronin, izvršni direktor kompanije Adriatic Metals (AM) su investitori koji su prepoznali i investirali u potencijale Bosne i Hercegovine.

„Smatram da je BiH najbolja adresa za strane investitore. BiH je blizu Evrope, a ljudi poseduju znanja i iskustvo koje pružaju mogućnost realociranja proizvodnje inostranim kompanijama.“, rekla je Kopruner.

Nakon panela usledila je prezentacija „Case study – Porte Montenegro“ koju je održao izvršni direktor Porte Montenegra, David Margason. Boka Place je novi urbani kvart u Porto Montenegru koji se predstavio na ovogodišnjem Sarajevo Business Forumu, a temelji se na wellness vrednostima i zdravom načinu urbanog života. Kombinacija atraktivnih radnji i kafića, fitness hotel SIRO (Kerzner International) wellness centar sa velikim oazama zelenih površina čine ovaj prostor jedinstvenim.

Drugog dana 11. Sarajevo Business Foruma, u  saradnji sa USAID-ovim Projektom razvoja održivog turizma u Bosni i Hercegovini organizovan je panel “Moć turizma u podsticanju ekonomskog rasta”. U trenutku kada BiH doživljava rast broja poseta i povećanu potrebu za smeštajnim kapacitetima panelisti su govorili o najboljim međunarodnim praksama i razmatrali lokalne inicijative za pokretanje ulaganja u turizam, rast i razvoj, te industrije u BiH s ciljem pozicioniranja zemlje kao globalno konkurentne turističke destinacije.

David Goodger, direktor kompanije Tourism Economics rekao je kako se Bosna i Hercegovina privlači veliki broj turista, među kojima prednjače turisti iz Kine i Saudijske Arabije, a da će u narednom trogodišnjem periodu dominirati putovanja za odmor u odnosu na poslovna putovanja. Anita Mendiratta, osnivačica i predsednica kompanije Anita Mendiratta & Associates rekla je kako će se investitori u budućnosti fokusirati na koncept održivog turizma koji donosi brojne prednosti, te da investitori žele pojednostaviti administraciju i regulativu.

Alan Elliott Merschen, rukovodilac kompanije Myriad Marketing i Miloš Milovanović, rukovodilac za analizu i istraživanje kompanije GainingEdge istakli su važnost regionalne saradnje kada je sektor turizma u pitanju. Panelisti su govorili i o važnosti brendiranja destinacije, koja je važna ne samo za sektor turizma nego i za ostale grane industrije. Kroz sesiju je istaknuto kako Bosna i Hercegovina ima priliku za rast i nove investicije u ovom sektoru, ali da je potrebno uložiti u edukaciju kadra.

„Potrebno je zadržati radni kadar koji odlazi u druge zemlje. Bosna i Hercecgovina ima potencijal za uspotavljanje „huba“ za edukaciju radne snage u sektoru turizma“, potencirao je Dr. Joseph Ruddy, stručnjak za garanciju kvaliteta i razvoj ljudskog kapitala.

Panelisti na sesiji su govorili o BiH kao o najuzbudljivijoj destinaciji za posetiti, ali i investirati. Turizam je jedna od najbržerastućih grana ekonomije u BiH pre pandemije, te se već nakon pandemije oseti oporavak. Kada je riječ o halal-turizmu Dr. Mohmed Razip Hasan, generalni direktor Islamskog turističkog centra iz malezijskog Ministarstva turizma, istakao je značajan potencijal industrije Bosne i Hercegovine u domenu halal-turizma.

Jawad Al Hawaj, član Izvršnog odbora Trgovinske i privredne komore Bahreina rekao je da veliki broj privrednika iz Bahreina  prisustvuje danas  Sarajevo Business Forumu.

„Verujemo da su pred nama velike prilike za uspostavljanje jake i stabine veze između Bahreina i Bosne i Hercegovine i tu smo da podržimo poslovne veze u svim sektorima. Turizam je jedan od najvažnijih faktora, pogotovo u zemlji kao što je Bosna i Hercegovina koja je okružena planinama, rekama i zelenilom“, istakao je Al Hawaj.

Foto: SBF