Početna Kultura Od 1. septembra počinje Bijenale scenskog dizajna 2022.

Od 1. septembra počinje Bijenale scenskog dizajna 2022.

0

Bijenale scenskog dizajna, sa temom fluidne scene i pejzaži usamljenosti biće otvoren od 1. do 9. septembra  u Kineskoj četvrti u Novom Sadu. Događaj je zamišljen sa idejom povezivanja i razmene iskustava pojedinaca u svim oblastima scenskog dizajna na prostoru Srbije i zemalja regiona. Program će obuhvatiti izložbe, radionice, simpozijum i druge formate koji služe identifikovanju pojava, potreba, problema i tendencija u svim domenima scenskog dizajna i scenskog prostora. Bijenale realizuje SCEN centar uz podršku Fakulteta tehničkih nauka, a u okviru Kaleidoskopa kulture, kao dela programa Evropske prestonice kulture. 

Dodela nagrada Bijenala

Stručni žiri Bijenala scenskog dizajna dodeliće 5. septembra u 18 časova ispred zgrade Rektorata nagrade i priznanja, ustanovljene prema kategorijama uspostavljenim 1997. godine, koje su visoko priznate u profesionalnom okruženju.

Nagrade i priznanja Bi! vode se principima i vrednostima koji su postavljeni pri osnivanju Bijenala 1997. godine: osvetliti kako pozorišnu, tako i produkciju događaja koji imaju elemente scenskog dizajna, a ne ulaze u uobičajene kategorije za nagrade (scenografija, kostim, scenska muzika…). Istovremeno, Bijenale promoviše tzv. nevidljive ljude, one u pozadini, a zapravo „proizvođače” pozorišta i stavlja ih u istu ravan sa autorima. Novi, obnovljeni Bijenale, nastavlja tu tradiciju uvažavanjem svih promena nastalih u međuvremenu, kako među zanimanjima koje „proizvode“ dela scenskog dizajna, tako i u samim praksama scenskog dizajna.

Regionalni Selekcioni tim radio je u sastavu: Janko Ljumović, producent i profesor (Podgorica, Cetinje), Anja Pirnat, producentkinja (Ljubljana), Mirna Rustemović, dramatuškinja (Zagreb), Besfort Idrizi, glumac i reditelj (Bitolj), Asja Krsmanović, dramatuškinja (Sarajevo), Darinka Mihajlović aka Selena Orb, kostimografkinja (Beograd, Novi Sad). Tokom nekoliko meseci intenzivnog rada oni su izabrali 12 predstava koje su ušle u selekciju za žiriranje.

Selektovane predstave su:

  1. Kaspar, režija Miloš Lolić, Jugoslovensko dramsko pozorište – JDP, Beograd;
  2. Krvave svadbe, režija Igor Vuk Torbica, Srpsko Narodno pozorište, Novi Sad i JU

Grad teatar, Budva;

  1. Kavkaski krug kredom, režija Paolo Mađeli, Narodno pozorište Sarajevo, Sarajevo;
  2. Moja fabrika, režija Selma Spahić, Bosansko narodno pozorište Zenica, Zenica;
  3. Bakhe-kratak pregled raspadanja, režija Igor Vuk Torbica, Naroden teatar Bitola, Bitolj;
  4. Pazi na prazninu, režija Romano Nikolić, Hrvatsko narodno kazalište Varaždin, Varaždin;
  5. Požigi, režija Nina Rajić Kranjac, Slovensko narodno gledališče – SNG, Ljubljana;
  6. Ana Karenjina, režija Mirko Radonjić, Dramski studio Prazan prostor i Kraljevsko

pozorište „Zetski dom“, Cetinje;

  1. Audience by Vaclav Havel, režija Agon Myftari, Qendra Multimedia, Priština;
  2. Čriček in temačni občutek, režija Ivana Đilas , Slovensko narodno gledališče – SNG, Nova Gorica;
  3. Cement-Beograd, režija Sebastijan Horvat, Beogradsko dramsko pozorište – BDP, Beograd;
  4. Braća Karamazovi, režija Oliver Frljić, Zagrebačko kazalište mladih – ZKM, Zagreb;

Žiri je radio u sastavu: Radivoje Dinulović, arhitekta (Beograd, Novi Sad), Filip Jovanovski, arhitekta, scenograf i vizuelni umetnik (Skoplje, Bitolj) i Matko Botić, dramaturg, teatrolog, muzičar i pozorišni kritičar (Zagreb, Split). Posle odgledanih 10 predstava (dve više nisu bile na repertoaru) žiri je jednoglasno odlučio.

Velika nagrada (Grand Prix) BiSD 2022 dodeljena je autorskom timu predstave Čriček in temačni občutek Tona Telegena, u režiji Ivane Đilas i produkciji Slovenskog narodnog gledališča, Nova Gorica.

Nagrada BiSD 2022 za scenski dizajn predstave u celini dodeljena je autorskom timu predstave Krvave svadbe Federika Garsije Lorke, u režiji Igora Vuka Torbice i koprodukciji Srpskog narodnog pozorišta, Novi Sad i JU Grad teatar, Budva.

Posebna nagrada BiSD 2022 (ex aequo) dodeljena je autorskom timu predstave Braća Karamazovi po romanu Fjodora Mihajloviča Dostojevskog, u režiji Olivera Frljića i produkciji Zagrebačkog kazališta mladih, Zagreb. Nagrada se dodeljuje za kreativno prožimanje scenskog dizajna s prostornim zadatostima pozornice.

Posebna nagrada BiSD 2022 (ex aequo) dodeljena je autorskom i izvođačkom timu predstave “Ana Karenjina” po romanu Lava Nikolajeviča Tolstoja, u režiji Mirka Radonjića i koprodukciji Kraljevskog pozorišta Zetski dom, Cetinje i Dramskog studija Prazan prostor, Podgorica. Nagrada se dodeljuje za kreativno zajedništvo autorskog i izvođačkog tima, shvaćeno kao presudni gradivni element scenskog dizajna.

Kompletan program, kao i dodatne informacije o samom događaju dostupni su na linku: https://bisd.rs/home/