Sinoć se u galeriji ogranka Srpske akademije nauka i umetnosti (SANU) popularnom Platoneumu, novim ciklusom slika pod nazivom “Asistenca” predstavio renomirani novosadski slikar, ali i likovni kritičar te konzervator, Danilo Vuksanović.
Opredelivši se za tehniku kolaža u stvaralačkom postupku, Vuksanović je glavno motivaciono izvorište pronašao u slici “Majska skupština 1848”, slikara Pavla Simića, koja nedvosmisleno ukazuje čuveni istorijski događaj, u kojem su Srbi u Ugarskoj proglasili deo teritorije Srpskom Vojvodinom.
Kako autor veli, intencija mu je bila da ciklusom “Asistenca” obeleži 40 godina od “povratka” znamenitog Simićevog platna u okrilje Galerije Matice srpske (GMS) iz “Nemzeti” muzeja u Budimpešti i dodaje:
“Pavle Simić je bio prisutan na Majskoj skupštini, posle je i oslikao taj događaj, a eto 167 godina nakon, našao sam se i ja tu (smeh). Želim reći da je nekada Umetnik bio učesnik brojnih događaja, a danas je marginalizovana njegova društvena uloga, umetnik ne učestvuje ni u čemu, a nekmoli u politici, revolucijama ili ma kom obliku društvenog delovanja“, objašnjava mr Danilo Vuksanović.
Inspiraciju za kolažnu tehniku prilikom stvaranja ciklusa, Danilo je pronašao u renesansnom postupku istoimenog naziva i same izložbe (Assistenza) koji predstavlja prisustvo autora unutar same mnogoljudne kompozicione strukture slike (podseća na Hičkokov postupak prilikom režiranja u kojem se autor uvek pojavljivao makar u jednog kadru svog filma).
Istražujući knjišku i arhivsku građu, Vuksanović je u saradnji sa snimateljem “Novosadske televizije”, Draganom Vukelićem, istoričarkom umetnosti, Simonom Čupić; te Ljiljanom Lazić iz Muzeja grada Novog Sada, sačinio i kratak film koji u povodu ima istorijski događaj Majske skupštine iz 1848. godine i njegovu recepciju u likovnoj umetnosti. Budući da na Simićevoj slici biva prikazan i vladika Platon Atanacković, kao dobrotvor i filantrop, i sam izložba je smeštena u njegovo zadužbinsko zdanje poklonjeno ovoj varoši na korist. U okviru izlagačkog programa postavljena su i dva autentična artefakta: Simićeva lenta sa Majske skupštine i sat iz porodične kuće.
“Kao konzervatoru GMS, posao mi je da vodim računa o baštini, svakodnevno. Sada sam po prvi puta u svom životu, spojio svoj osnovni sa slikarskim poslom. Dužnost da štitim i masovna scena na Simića slici, kao galerija pojedinačnih istorijskih likova, koji nisu utopljeni u masu, bili su mi glavna inspiracija tokom istraživanja i stvaranja“, otkriva Vuksanović.
Među brojnim uzvanicima, koji su ljubitelji Potpisa, mr Danila Vuksanovića, koji su se te večeri zatekli u galeriji “Platoneuma”, prepoznali smo i: predsednika ogranka SANU u Novom Sadu – Stevana Pilipovića, ali i akademike: Svetozara Koljevića, Voju Marića, Jasminu Grković-Mejdžor i Mira Vuksanovića; slikare: Vladu Šešliju; Maju Erdeljanin; Gigu Đurgića; Veru Zarić i Petra Ćurčića; Danijela Babića i Igora Obrovskog, dizajnere Darka Babića i Kseniju Čobanović; arhitektu Vladu Rakića; Ivanu Dronjak; Ognjena Karanovića i Dobrilu Martinov iz Matice srpske; upravnicu GMS, mr Tijanu Palkovljević-Bugarski; Blažu Popovića i brojne druge.
Autor: Teodora Ž Janković
Foto: Vladimir Zubac