18.12.2015.,godine- Najzad, u Srpskom narodnom pozorištu(SNP), ove godine premijera koja je izazvala ovacije publike! Zanimljiv iskorak ka savremenosti učinio je ansambl Opere SNP prepustivši režiju, sinoć, premijerno izvedene na sceni “Pera Dobrinović” , “Omnibus opere”,Kseniji Krnajski koja je upriličila tri jednočinke: “Telefon” (1947),Đan Karla Menotija; “Partiju bridža”, (1959), Semjuela Barbera I “Tamo I natrag”, (1927) Paula Hindemita u celinu, koja ni po čemu ne zaostaje za savremenim operskim izrazom u evropskim okvirima.
Sva tri minijaturna dela, kompozitora rođenih u prvoj polovini 20-og stoleća, bila su revolucionarna u godinama kada su nastajala što zbog razvijanja dramske radnje odnosno dužine izvođenja,što zbog muzike.
-Menoti,Barber I Hindemit su na okupu već začudna ekipa. Prvi je stekao slavu, jer je uspeo da ukrsti tradicionalnu italijansku operu sa savremenim temama 20 veka. Barber je svojom muzičkom elegancijom I istančanim ukusom širokom auditorijumu uspeo da servira umetnost. Dočim je Hindemit mozgom matematičara, a srcem u koju je utkana harmonija sveta (asocijacije na “Die Harmonie der Welt”,Hindemitovu operu kao I Harmonice Mundi,teoriju Johana Keplera) stvarao više nego interesantna muzička dela. “Telefon”, “Partija bridža” I “Tamo I natra” u istoj večeri- to vam je kao da ste seli na piće sa drugaricom iz obdaništa, drugom iz srednje škole I kolegom sa fakulteta! Otvoriće se potpuno različite priče, ali će vam celo veče biti zabavno- simpatično objašnjava rediteljka Krnajski.
I u uistinu ove tri operske minijature objedinjuje lajt motiv otuđenosti ljudi bilo da gledamo bračni par (“Tamo I natrag”), bilo društvene konvencije (“Partija bridža”) odnosno postignuća novih tehnologija (“Telefon”) koja su ljude naizgled zbližila, a u istinu ih zapravo udaljila jedne od drugih.
Nepretenciozne teme iz svakodnevnog života, u žanrovima koji leviraju izmeđ satirično-kabaretskog I mjuzikl-vodviljskog, čine “Omnibus operu” živom, zanimljivom, duhovitom jer modernim, a operskim jezikom, progovaraju o savremenim temama, što je verovatno niz kvaliteta koji će, predviđamo, najzad, u ovoj pozorišno-operskoj sezoni teatarskoj kući SNP uvesti I mlađu publiku u gledalište, ali I hit predstavu unutar kuće (uz prošlogodišnjeg “Violinistu na krovu”).
Izuzetno veseo I karikaturalan kostim “Omnibus opere” kreirala je Mirjana Stojanović- Maurič,a ništa manje uzbudljivu I funkcionalnu scenografiju- Saša Senković.U “Omnibus operi” uloge savremenih parova, njihovih odnosa I peripetija I iskušenja kroz koja prolaze,tumače: Darija Olajoš Čizmić, Željko R. Andrić, Jelena Končar, Igor Ksionžik,Violeta Srećković, Danijela Jovanović, Goran Krneta, Vladimir Zorjan, Branislav Cvijić i Bojan Radanov. Pod dirigentskom palicom Aleksandra Kojića ova sažeta scenska forma je gotovo savršeno zvučala, dočim se nadamo da će ovakvo iskoračivanje iz dosadašnje politike I operskog repertoara najstarijeg teatra postati uobičajena praksa, a ne incident koji se slučajno dogodio.
Međ brojnim ljubiteljima opera, ali i društvenih događanja od značaja u publici besmo prepoznali i: Miroslava Radonjića, direktora Sterijinog pozorja; Stevana Divjakovića, kompozitora; Slavišu Grujića, pokrajinskog sekretara za kulturu I javno informisanje; opersku pevačicu,Milicu Stojadinović; teatrologa Miroslava S. Radonjića; glumce Predraga Momčilovića I Lidiju Stevanović; upravnika SNP,Sašu Milosavljevića; direktora Drame SNP, Sašu Gajina; direktoricu Opere Iru Prodanov; upravnicu Galerije Matice srpske, Tijanu Palkovljević-Bugarski sa suprugom, pokrajinskim sekretarom za međunarodnu saradnju, Branislavom Bugarskim; operskog pevača Sašu Petrovića; arhitektu,Vladu Rakića; advokata Slobodana Beljanskog sa suprugom; slikara Raduleta Boškovića; dekana novosadske Akademije umetnosti, Sinišu Bokana; pomoćnika direktora Muzičke škole, Danijelu Kličković; novinarku Jovanku Bebu Stepanović I brojne druge marioce culture naše varoši.
Teodora Ž.Janković
Foto: Arhiva SNP