Zbog nedostatka jedne gradske odluke, ilegalni taksisti slobodno voze ulicama, a legalni ne mogu da dokažu da poštuju zakon.
Naime, letos usvojeni Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju reguliše i pooštrava uslove za taksiste, ali je za njegovu punu primenu potrebno da gradske uprave donesu lokalne akte kojih će se držati i prevoznici, ali i inspekcije. Grad Novi Sad je odluku o taksi prevozu trebalo da usvoji sredinom novembra, kako bi do 12. februara počela sa primenom, ali to do današnjeg dana nije učinjeno i izazvalo je revolt legalnih taksista.
Kako za “021” objašnjava predsednik Radne grupe za unapređenje taksi prevoza Josip Kopestinskij, taksisti se trenutno nalaze u pravnom vakuumu jer je stari zakon prestao da važi, a novi nije počeo s primenom, te inspekcije nemaju na osnovu kog dokumenta da kazne ilegalne vozače. Takođe, legalni taksisti ne mogu da dobiju papire potrebne za rad, te se mnogi voze bez ikakvog dokumenta.
– Promena zakona je urađena tokom prošle godine u avgustu, a po tom zakonu je gradska uprava imala rok do 12. novembra da donese podzakonska akta, tj. gradsku odluku o taksi prevozu u Novom Sadu, a koja sve definiše – izradu novih dokumenata, način apliciranja, kontrole i sve ostalo. Međutim, sve stoji. Svima smo se obraćali – ili nam se nisu javljali, ili su rekli da ne brinemo. Pošto niko nije hteo ništa, mi smo napravili inicijativu namenjenu gradonačelniku, samo da nam objasni zašto ništa nije urađeno do sada, a što je obavezno zakonom. Mi trpimo štetu sada. Imamo kolege koju su još letos predali dokumenta za izradu dokumenata jer su menjali automobil, nisu ih još dobili i čak se voze bez dokumenata. Sada praktično radimo nelegalno. Sada ako me uhvate na stajalištu, mogu da mi pišu kaznu i to ne mojom krivicom. Ja želim da imam papire, ali mi je to onemogućeno – kaže Kopestinskij i dodaje da pojedini taksisti nemaju dokument potreban za plaćanje stajališta.
Najveći benefit novog zakona odnosi se na pooštravanje uslova za izdavanje taksi dozvola, te optimalizacija broja taksista na ulicama. Iako u Novom Sadu ima između 500 i 1.000 taksista viška, oni se i dalje primaju u radni odnos putem ispita i krče saobraćaj. Grupa taksista bori se da se broj taksista svede na potreban, te da se uvedu potrebni registri.
– Udruženje koje izdaje krovne oznake trebalo bi, prema zakonu i odluci, da odgovara za svaku krovnu oznaku koju izda. Ako inspekcija danas uhvati nelegalnog taksistu s krovnom oznakom tog preduzeća, taj taksista odgovara za svoj ilegalan rad, a udruženje zato što je dalo tablu. Tako bi gradska odluka trebalo da bude instrument spovođenja ove procedure za inspekciju – ali ona trenutno ne može da kazni ilegalni čin – objašnjava predsednik gradske Radne grupe za unapređenje položaja taksista.
Inače, u Beogradu je optimalizacija broja taksista pokrenuta pre pet godina. Tada je bilo 8.500 legalnih taksista, a sad ih je oko 6.500. Smanjio se, kaže naš sagovornik, i broj nelegalnih.
– Mi nikoga ne teramo od posla, već samo želimo da se uredi njihov broj. Ionako će prirodnim putem određeni broj kolega otići u penziju ili u drugi posao, problem će se sam rešiti za pet-šest godina, bez trzavica. Odmah ćemo i bolje disati ako sklonite tih 400-500 nelegalnih taksista u Novom Sadu – navodi Kopestinskij.
Izvor: 021.rs
Foto: Ilustracija / Pixabay.com