“Krovni naslov ‘Čaj od šljiva’ bio je genijalno Lazino pokriće za ozbiljnu studiju engleskih i srpskih korena, DNK, mentaliteta, radne etike, komunikacije, ponašanja, svakodnevnih navika… Kako su tekstovi odmicali, postajalo je očiglednije da je pred čitaocima ozbiljna sociopsihološka studija. Takvu je mogao da napravi samo rasni antropolog koji ozbiljno studira pojedince, zbilju, društvene grupe, mentalitete, socijalne odnose, pojave, društvene anomije, istorijski kontekst…” ovim rečima je Miša Brkić u recenziji opisao knjigu “Čaj od šljiva”, novinara i marketinškog gurua Lazara Džamića, čija je promocija održana sinoć u Novosadskom pozorištu.
Prisutnima su se osim autora obratili glumci Silvia Križan i Gabor Pongo, kao i direktor kompanije “Color Press Group” Robert Čoban.
Esej “Čaj od šljiva” skup je priča čoveka iz Srbije, koji je odlučio da iz korena promeni život, odlazeći na jedno sasvim drugačije podneblje – u London. Tamo gde je vreme novac, druženje sa porodicom i prijateljima unapred isplaniran i dogovoren susret, a odlazak u pozorište luksuz za one koji imaju i vreme i novac, autor se našao pred spoznajom da je čoveku u životu potrebno samo najosnovnije da bi bio srećan.
– Vreme je u Londonu najskuplja stvar na svetu: skuplje od uranijuma, heroina, bilo koje supstance na svetu. U Engleskoj shvatiš da vreme pređašnje oskudice ima dve prednosti – imaš sve vreme ovog sveta da radiš šta želiš i imaš osećanje uzbuđenja da želiš nešto novo – rekao je Džamić, prisećajući se situacije kada je kročio u jednu od najvećih prodavnica muzičke opreme na svetu.
– Od malena, želeo sam da imam svoje bubnjeve. Kada sam zaradio dovoljno novca da kupim kakav god instrument želim, da bukvalno prespavam u prodavnici u Londonu i isprobam svaki bubanj, shvatio sam da je došlo do zasićenja, to nije bio isti osećaj kao kada nisam mogao sebi da priuštim tako nešto – dodao je autor.
Prema rečima prisutnih, oskudica kao pokretač, čoveka može odvesti na dva puta: jedan je promena života na bolje, drugi je ono suprotno.
– Oskudica je nekada i motiv za manje lepa dela. To je najbolje objasnila Vedrana Rudan, kroz priču o dečaku čiji otac nema novca da mu kupi patike – kapitalizam je tom detetu objasnio da nije ljudsko biće ako nema “Nike” patike, pa je ono krenulo onim drugim putem, uzelo ciglu i razbilo izlog prodavnice – izjavio je Robert Čoban, zapažajući da je malo ljudi poput Lazara, koji su bili dovoljno hrabri da svoj i život svoje porodice promene iz korena, na bolje.
Kroz pojam oskudice, kao društvene, globalne pojave, mogao bi se objasniti pojam marketinga, kojim se autor “Čaja od šljiva” godinama unazad profesionalno bavi. Mišljenja je da marketing počinje tamo gde prestaje potreba, a počinje želja.
– Koga je u Etiopiji briga koji brend brašna dobije Međutim, ako imate brašno toliko dugo i često da vam je to podrazumevajuće, onda počinje da vas zanima i brend. Tada na scenu nastupa marketing, nakon čeka počinje da se razmišlja i o mogućoj konkurenciji – rekao je Džinić, uz napomenu da je teško pričati o marketingu u ekonomski nestabilnim državama.
– Negativna konotacija reči marketing leži u činjenici da su se u Srbiji u poslednjih 10 godina, medijski magovi vezivali za pojedince iz politike ili političke partije. Među običnim građanima i u javnosti to je postalo sinonim za hohštapleraj, prodavanje magle – nadovezao se Čoban.
Ulaz na promociju bio je besplatan, a knjiga čiji je izdavač “Laguna”, mogla se kupiti po promotivnoj ceni od 340 dinara.
Autor: Maja Guzijan
Foto: Maja Guzijan; Promo