Hajdn i Gubajdulina, u izvođenju Festivalskog orkestra Nomusa, pod dirigentskim vođstvom Ištvana Varge i Tamare Adamov-Petijević, obeležili su četvrto veče Novosadskih muzičkih svečanosti (NOMUS) u organizaciji Muzičke omladine Novog Sada, koja u ovoj godini obeležava pola veka postojanja.
Programski “Sedam poslednjih Hristovih reči op.51”, te “Sedam reči” za violončelo, harmoniku i gudače, Gubajduline, na dostojan način uvele su Nomusterijansku publiku u raspoloženje predstojećih uskršnjih praznika, i u izvođačkom smislu pokazale svu strastvenu virtuoznost maestra Varge koji je nastupio u dvojakoj ulozi – i kao violončelist, te Nikole Tanaskovića na harmonici.
Potrebno je takođe, napomenuti da Novosadske muzičke svečanosti, koje po referencama i “trendovima”, ne zaostaju za svetskim manifestacijama umetničke provinijencije, po treći put formiraju svoj orkestar (prvi put su to učinile 2012. godine sa uglednim violinistom Sretenom Krstićem, koncertmajstorom Minhenske filharmonije, da bi drugo okupljanje ansambla usledilo 2015. godine u povodu obeležavanja četiri decenije NOMUS-a i kada je orkestrom rukovodio nemački pijanista Lars Fogt), sa intencijom da u njemu okupe najbolje domaće interpretativne snage i ostvare posebno osmišljeni programski projekat, koji je ove godine “zapao u zadatak” (vrlo uspešno realizovan!) violončelisti, Ištvanu Vargi (među ostalim i kadgodnjem umetničkom direktoru Nomusa, koji je poslednji put nastupio na ovom festivlu pre 12 godina).
Kako saznajemo iz programske knjižice ovogodišnjeg “Nomusa”, blagodareći muzikologu i kritičarki, Mariji Adamov, istorija nastanka Hajdnove kompozicije “Sedam poslednjih Hristovih reči na krstu”, uzetih iz četvorojevanđelja (po Luki, Jovanu, Marku i Mateji), povezana je sa bogoslužbenim kontekstom jer je pisana po porudžbini i izvodi se tokom liturgije na Veliki petak.
“Svoj zadatak kojim će putem sedam aganih instrumentalnih komada povezati sveštenikovo tumačenje Hristovog stradanja, Hajdn je ostvario komponujući sedam muzičkih meditacija koje korespondiraju sa sedam reči koje Hrist izgovara”, i pripadaju korpusu najuspešnijih i njpopularnijih dela znamenitog Jozefa Hajdna.
U drugom delu koncerta Festivalskog orkestra Nomusa, publika je bila u prilici da čuje po treći puta na ovoj manifestaciji, delo tatarske disidentkinje, Sofije Gubajduline, čije stvaralaštvo odlikuje duboka maštovitost, intelektualnost i emocionalnost izraza. Njenu kompoziciju “Sedam reči” za violončelo, harmoniku i gudače iz 1982. godine karakteriše jasna hristijanizovana osnova dela, u kojoj autorka Gubajdulinova uzdiže harmoniku odnosno njen ekvivalent-bajan do najviše ekspresije, za osnovu predloška uzimajući kantatu Hajnriha Šica.
Nije potrebno napominjati, da je lokal patriotska crta međ’ Nomusterijancima, nanovo proradila, te je kadgodnji profesor novosadske Akademije umetnosti, Ištvan Varga, od milošte u varoši, poznat kao Pićuka (iz rokenrolersko-filosofskih vremena, kada je Novi Sad bio po mnogo čemu osoben grad u eksjugoslovenskim promerima!), Tamara Adamov Petijević i čitav sastav vrhunskih muzičara koji sačinjavahu ovogodišnji Festivalski orkestar, izazvao oduševljenje i ovacije međ’ publikom.
U okviru pratećih programa Nomusa, danas je realizovan i međunarodni edukativni projekat “Rapsody in school” koji je podrazumevao “silazak vrhunskih međ’ omladinu”, odnosno populrizaciju i edukaciju mladih u dve novosadske osnovne škole – “Sonja Marinković” i “Vasa Stajić”, koje su pohodili momci iz “Signum” saksofon kvarteta (čiji nastup je zakazan za večeras od 22 časa u Magistratu).
Petu festivalsku večer, Nomus će “otvoriti” koncertom violiniste Ning Fenga i Ferenc List kamernog orkestra u Sinagogi u 19 časova i 30 minuta.
Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: Srdjan Doroški