Gradska uprava za saobraćaj traži stručnjake koji će uraditi analizu bezbednosti pešaka u saobraćaju u Novom Sadu. Konkretno, Grad je raspisao javnu nabavku za potrebe izrade studije “Analiza bezbednosti saobraćaja pešaka sa unapređenjem stanja i predlozima mera” i konstatovao da je ovakva studija neophodna jer su pešaci naugroženija kategorija učesnika u saobraćaju.
U specifikaciji nabavke se navodi da, za razliku od vozača bilo kog prevoznog sredstva, pešaci nemaju nikakvo sredstvo zaštite i najviše su izloženi riziku od stradanja.
“Drugi razlog najveće ugroženosti pešaka predstavlja činjenica da smo praktično svi pešaci, dok na drugoj strani nismo svi vozači automobila, bicikla ili motocikala. Treći razlog posebne ugroženosti pešaka predstavlja činjenica da je mobilnost pešaka, gledano kroz broj ostvarenih dnevnih kretanja, neuporedivo veća od broja vožnji. Četvrti razlog posebne ugroženosti pešaka predstavlja činjenica da se saobraćaj motornih vozila ne odvija kada nema izgrađenih površina namenjenih motornim vozilima, dok je nasuprot tome činjenica da se pešački saobraćaj odvija i na površinama koje nisu izgrađene i prilagođene za kretanje pešaka, već su one deo površina kojima se kreću vozila”, navode u Upravi i dodaju da se pešaci često osećaju kao da su u podređenoj ulozi i “na gostujućem terenu”.
Cilj studije je, kako se objašnjava, mapirati sve probleme – okolnosti u kojima dolazi do saobraćajnih nezgoda sa pešacima i njihovih posledica, ali i pronaći rešenja za sve probleme.
Studija će se bazirati na dostupnim podacima o bezbednosti pešaka od 2012. do 2015. godine, a koje poseduje MUP – evidencija povređenih u nezgodama, nezgode sa decom pešacima u zonama škola, koji tipovi nezgoda s pešacima postoje u gradu, gde se najčešće dešavaju nezgode i zbog čega (koje zone u gradu su najrizičnije).
Radiće se anketa stavova minimum 300 vozača o ustupanju prvenstva prolaza pešaka na pešačkim prelazima, kao i jednodnevno terensko snimanje ulice s pešačkim prelazom bez semafora, gde će se utvrditi kako pešaci prelaze ulicu i da li vozači puštaju pešake da pređu; Analiziraće se i snimati da li vozači prolaze na crveno svetlo, ali da li to čine i pešaci; snimaće se i tri najopterećenije raskrsnice sa semaforima sa izuzetno izraženim levim skretanjima i ponašanje pešaka i vozača.
Na osnovu rezultata, radiće se na unapređenju stanja na pet najugroženijih lokacija po bezbednost pešaka u gradu i van grada, kao i na lokacijama koje su opasne, ali nije zabeleženo da su stradali pešaci.
Uslovi za rad na studiji
Inače, Grad traži od ponuđača koji je zainteresovan da radi studiju i neke dodatne uslove. Prvobitni dodatni uslovi su, inače, naknadno menjani u konkursnoj dokumentaciji i to dva puta, tako da su u oba puta sniženi kriterijumi za apliciranje. Prvo je Grad tražio od ponuđača da poseduje najmanje jedan projektor i platno za projektor, kao i fotoaparat i kameru, ali je te uslove 12. decembra izbrisao. Tražio je i ponuđača s kadrovskim kapacitetom “da iznese kampanju od šireg društvenog značaja”, ali je taj uslov izmenio u “kadrovske potencijale za izvršenje studije”. Tražio je i da osoba u timu koja mora biti doktor tehničkih nauka ima barem jedan rad iz oblasti bezbednosti objavljen u nekom priznatom časopisu, ali je naknadno izbrisan uslov za postojanje tog jednog rada.
U drugoj izmeni konkursne dokumentacije, koja je napravljena danas, Grad je uslov “četiri diplomirana saobraćajna inženjera” promenio u “tri diplomirana saobraćajna inženjera” i okačio prečišćenu verziju konkursne dokumentacije.
U svakom slučaju, novi rok za podnošenje prijava je 28. decembar, kada će biti otvorene pristigle prijave i kada će se znati ko je ponudio najnižu cenu rada tj. ko će raditi na studiji bezbednosti pešaka u saobraćaju.
Autor: Gorica Nikolin