U novosadskoj Zmaj Jovinoj ulici, u knjigama, pričama i duhom bogatom prostoru Sterijinog pozorja, juče u poslepodnevnim časovima održana je promocija relevantnog dela profesora i pisca Ivana Medenice “Tragedija inicijacije ili nepostojani princ”, koja je okupila nekolicinu poštovalaca pisane reči pomenutog autora, kao i četvoro vrsnih poznavalaca književnih tokova koji su prisutnima strpljivo i temeljno obrazlagali razloge zbog kojih se ovom književnom ostvarenju zaslužno pridaje veliki značaj.
Pored autora knjige, na poslednjem Pozorijanskom susretu našli su se i Zoran Hamović, glavni urednik izdavačkog preduzeća “Clio”, Nebojša Bradić, urednik izdanja, Marina Milivojević Mađarev, profesor na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, kao i Aleksandar Milosavljević, pozorišni kritičar, kako bi prodiskutovali o redovima i takozvanim esejima koji su između ostalog okarakterisani i kao obavezno štivo studenata Fakulteta dramskih umetnosti i književnosti.
O knjizi koja može da se čita i kao ozbiljan naučni elaborat, ali i kao zanimljivo beletrističko delo najpre su govorili urednici izdavačke kuće i samog izdanja, te zaključili da je ovo jedna od onih knjiga koja pripada jedinstvenoj ediciji, kako kod nas tako i u regionu, jer doprinosi radu pozorišta i drugih scenskih umetnosti, a uz to pokušava i uspeva da zameni nekada izuzetna dela koja su se mogla naći u “Nolitu” ili “Prosveti”.
Ističući da publika ove vrste književnosti i te kako postoji, ali još važnije, da ju je kroz ovakva štiva, uprkos tržištu koje otežava i onemogućava objavljivanje sličnih autorskih ostvarenja važno stvarati, Aleksandar Milosavljević je obrazložio da se Medenica kroz šest dramskih klasika vrlo uspešno bavio provokativnom temom samosvesnog odustajanja mladog aktera od procesa inicijacije, koji podrazumeva niz duštvenih rituala kako bi se junak iz sveta dečaštva preselio u svet odraslog muškarca.
– Medenica postavlja kriterijume, suočava se sa problemima, i rešava ih vrlo argumentovano. On otvara, između ostalog, i pitanje da li je smrt junaka na kraju obavezno zaštitne znak tragedije, i pokazuje da nije. Za svako dramsko delo on daje vrlo jasno obrazloženje, konstatuje da su mogući različiti pristupi, ali vrlo određeno i jasno kaže da se neće prikloniti nijednom od njih kako bi imao slobodu da ih koristi sve onda kada mu to zatreba. Upravo to je jedan od elemenata koji ovu knjigu čini jako značajnom – rekao je Milosavljević.
Nakon kratkog obraćanja profesorke Mađarev, reč je uzeo sam autor koji se osvrnuo na sve okolnosti i ljude u njegovom životu zahvaljujući kojima je dugogodišnji rad na ovom delu priveo kraju, govorio o vremenu kada je vršio istraživanja u Beogradu, Parizu, na Sorboni, te se kroz sentimentalno prisećanje vratio na svoje početke i poznanstva koja je tada stekao, a koja su ga u mnogome profesionalno odredila.
– Ova knjiga je pisana starovremski, onako kako su mene u 20. veku učili. Počeo sam da je pišem 2007. a završio je 2016, to je podrazumevalo sate i sate iščitavanja literature, traganje za njom, odlaske u Pariz, Štutgart, razmišljanje, promišljanje, i iskreno ne znam da li bih se ikada više prihvatio da pišem nešto poput ovoga. Ali ovo je prva knjiga u kojoj sam se ja oslobodio, gde sam mogao da se igram različitim metodama i strukturama – rekao je profesor Medenica i objasnio da je ideja za knjigu originalno njegova, ničim inspirisana od onoga što je čitao već nečim što je video, ali je svakako rezultat ulaganja prijateljstva i intelekta velikog broja ljudi.
Knjigu “Tragedija inicijacije ili nepostojani princ” kroz dve nedelje, a tokom Sterijinog pozorja, prema rečima i obećanju izdavača, moćićete da uvrstite u svoj lični književni opus po znatno nižoj, promotivnoj ceni.
Autor i foto: Marija Milošević