Početna Kultura „Teferič“ o „Deci radosti“ a o šestome danu Sterijina pozorja

„Teferič“ o „Deci radosti“ a o šestome danu Sterijina pozorja

0

Bilo je to veče debakla. Ne volim da pišem na ovakav način, ali moram biti objektivna. Na oba centralna programa i takmičarskom i Međunarodne selekcije „Krugovi“, publika beše izlazila kao iz autobusa tokom predstava. I „Teferič“, Kamernog teatra 55 iz Sarajeva u režiji Aleša Kurta i „Dece radosti“ „Ateljea 212“ u režiji Snežane Trišić.

Ostali, prateći programi, prođohu standardno. Pozorje Mladih obeležile su predstave studenata i profesora Fakulteta umetnosti Univerziteta u Prištini, Zvečan-Kosovska Mitrovica, koji izvođahu Molijerovog „Građanina plemića“ i „Kir Janju“ Sterije Popovića, te Fakulteta dramskih umetnosti iz Beograda, gde su studenti uprizorili „Scene iz komada Naši očevi i Naši sinovi“ Voje Jovanovića Maramba. Nova akademija umetnosti iz prestonice, predstavila je svoj studentski potencijal predstavom Milene Bogavac „North force“.

Tradicionalni program Dana knjige, kao jedne od delatnosti institucije kulture Sterijino pozorje, bio je standardna prateća manifestacija svim izdavačima, izučavaocima i istraživačima iz oblasti Teatra, Literature, teatrologije i svega oko navedenih nauka.

Predstavljeni su časopisi „Scena“ (tromesečnik) i Bilteni Pozorja za 2016. godinu, ali i nova ukoričena izdanja doktorskih teza i naučno-istraživačkih poduhvata poput: „Grad teatar KPGT. Pozorište i integrativna kulturna politika“, dr Lazara Jovanova; antologijsko izdanje „Nova drama,2007-2015“ (tekstovi nagrađeni na konkursima Sterijinog pozorja za savremenim dramski tekst koje je priredio dr Zoran Đerić); kao i zbornik radova „Sterija na pozorišnim scenama Novog Sada i Vojvodine“ koji je uredila Snežana Savkić. Takođe i istraživački rad zasnovan na saznanjima teorije komičnog, komedije, poetike i istorije srpske književnosti, dr Aleksandra Pejčića, naslovljen „komedijom srpskog realizma“ našao se u izdanjima izdavačkog centra Sterijinog pozorja za ovu godinu.

Izuzetno mi je nelagodno i neprijatno da pišem o mojoj mljezinici, međ savremenim srpskim pesnikinjama i heorinama moje generacije Mileni Marković, ma šta osim fakticitetnih rezulata i fragilne lucidnosti njena duha i duše. Njene, kultne predstave (textovi)- “Paviljoni ili kuda idem, odakle dolazim i šta ima za večeru”, “Šine”, ”Nahod Simeon”, do ultrahitičnog “Broda za lutke”, Sterijanski ovenčanih “Zmajeubica”…. Njen rad i deljenje estetizma sa sjuprugom tv-rediteljem Olegom Novkovićem –“Sutra ujutru”, “Beli, beli, svet” i “Otadžbina” i o koncu, za mene, omiljene mi zbirke njene potresne, jasne, strasne, cinične, fragilne poezije – “Pas koji je pojeo sunce”; “Istina ima teranje”; “Pesme za žive i mrtve” i druge… govore u prilog Mileninoj ingenijalnosti. I videla se na momente ta njena prepoznatljiva poetika, taj njen lirizam u dramaturškom predlošku i u režiji Snežane Trišić, teksta naručenog u “kujni” “Ateljea 212”, ali sve to ostade nedovoljno rečeno, nedovoljno motivisano, prepuno splina i jednog nedovoljno iskazanog unutrašnjeg creda i osećanja.

Opet, “Teferič” ergo circus (igra) u režiji Aleša Kurta, po tekstu Derviša Sušića a dramaturgiji Vedrana Fajkovića, obradila je konvencionalnu, da ne kažem opšte mesto – ulogu krvnika u sredini u kojoj deluje. I kako mu “tragovi smrde nečovještvo”, nemoguće je izbeći dramu sa tragičnim krajem. Na muziku proslavljenog Damira Imamovića i kostim i scenu – Adise Vatreš Selimović, Kamerni teatar 55 iz Sarajeva koji sačinjavshu: Mirsad Tuka, Mehmed Hadžović, Aida Bukva, Dragan Jovičić, Amir Selimović i drugi, pokušali su svojim glumačkim umećem da izvuku opšti postupak tragedije iz obrasca pojedinačnog lika.

Sterijanci i pozorišnici koji su izlazili dolazili i prolazili i o ovoj ne baš oduševljavajućoj večeri Pozorja behu i: bivši vojvođanski premijer, dr Bojan Pajtić i supruga mu dr Vesna Pajtić, uza Mihajla Brkića, našeg eks ambasadora u Kuvajtu; načelnik Urologije KCV, dr Goran Marušić; direktor Doma zdravlja Novi Sad i visoki funkcioner vladajućeg SPS, dr Veselin Bojat i šarmantna mu supruga dr Nataša Nikolić; dr Miloš Lučić; advokati Vladimir Vava Horović i Vladimir Beljanski; stručnjak naftne kompanije “Šlimberđe”, inženjer, Dragan Čamber i sestra mu novinarka, Silvija Čamber; arhitekta Vlada Rakić; članovi žirija: glumac Miki Manojlović, glumica Emina Elor; reditelj Dejan Dukovski i Nikita Milivojević; glumice: Mira Gardinovački, Sonja Damjanović; Adriana Videnović; Sonja Stipić, Predrag Momčilović i drugi… Sudija Svetlana Jokić-Tomić je došla u pratnji svoje majke; porodično su stigli i Simurdići: Vitomir, mati Marija i sin, Aleksandar; teatrolog Miroslav Radonjić i kustos Zoran Maksimović; Milorad Mirčić prvak SRS je stigao u pratnji supruge; Načelnici Uprave za kulturu i za privredu grada Novog Sada, Vesna Srdanov i Saša Bilinović; dr Dunja i dr Slobodan Sokolović; Vera Hrćan Ostojić; Slobodan Savić; Jugoslav Krajnov; izdavač Nenad Šaponja; glumac Miljan Vojnović i supruga; novinarka, Maja Pavlica; savetnica u Sekretarijatu za zdravstvo Vlade Vojvodine, Sandra Čavić; pisac Boža Knežević; glavna urednica Radio Novog Sada RTV, Milada Popović; dr Jovan Popov i supruga; dr Ljiljana Pešikan Ljuštanović i suprug joj dr Jovan Ljuštanović; reditelji Kokan Mladenovićč i Filip Zavišić kompozitor Boris Čičovački: autorka Milena Marković i brojni drugi.

Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: Srđan Doroški