U Istorijskom arhivu grada Novog Sada Fondacija “Novi Sad 2021” je od 23. do 25. oktobra realizovala konferenciju “Upravljanje kreativnim distriktima: Kineska – kreativni polis”. Tokom tri dana 20 stručnjaka iz zemlje i sveta zajedno sa lokalnim predstavnicima kulturnih institucija pokrenuli su pitanja pronalaženja najboljeg modela upravljanja kreativnim polisom i proces kreiranja smernica za izradu zvaničnog dokumenta kao polazišne tačke upravljanja “Kineskom”.
U okviru projekta “Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulture”, “Kineska” je zamišljena kao novosadski kreativni centar, sa omladinskim stvaralaštvom u njegovom središtu, što je čini autentičnim prostorom koji će ponuditi novi prostor za mlade predstavljajući inovativnu spregu između kulture i kreativnog preduzetništva.
– Svaki projekat Fondacije “Novi Sad 2021”, pa tako i rad na kreativnom polisu “Kineska” zasnovan je na viziji Fondacije, a to su ljudi, procesi, programi i prostori. Početak novog. Sada! – reči su Nemanje Milenkovića, direktora Fondacije koji je tokom okruglog stola u okviru konferencije podsetio da “Kineska” treba da bude atraktivan javni prostor, otvoren za dijalog, prostor kojim se grade kapaciteti lokalne scene, koji neguje stare zanate, ali pre svega prepoznaje i značaj svih sfera kulturnih i kreativnih industrija.
– Upravo kroz susrete sa stručnjacima imamo priliku da učimo iz njihovih iskustava i na primerima iz prakse koji će nam pomoći da dobijemo što bolje rezultate uz minimalnu mogućnost greške – dodaje Milenković.
Konferencija održana od 23. do 25. oktobra u Novom Sadu je okupila relevantne govornike u oblasti organizacije i menadžmenta kreativnih distrikta iz sveta, regiona i Srbije, sa fokusom na primere dobre prakse iz gradova sličnih Novom Sadu.
Dr Srđan Jovanović Vajs, arhitekta i profesor, “The City College of New York-Bernard & Anne Spitzer School of Architecture” (Njujork), jedan od glavnih govornika na konferenciji, istakao je da su retki primeri u praksi gde je kultura dijaloga u fokusu kao na projektu “Kineska – kreativni polis”. On je dodao da je tokom celog semestra na njujorškom univerzitetu (City College of New York) sa studentima radio na projektu “In Visible City” čiji je cilj bio da “premosti” fizičke granice povezujući Novi Sad i Njujork i da istražujući novu kulturnu infrastrukturu grada, kroz idejna rešenja, predstave modele za unapređenje industrijskog nasleđa i budućeg kreativnog polisa “Kineska”.
Nina Rappaport, Vertical Urban Factory, Yale School of Architecture (Njujork) podelila je sa prisutnima viziju u kojoj kulturni centri, samim tim i “Kineska”, treba da budu osmišljeni u skladu sa vrednostima i stilom života koje unutar njih želimo da implementiramo, negujemo i promovišemo.
Katarina Živanović, direktorka “Kulturfabrik” iz Košica (Slovačka) predstavila je svoju viziju za “Kinesku” gde ovaj kreativni polis treba da podržava suživot, nasuprot produkciji, dok Tijana Palkovljević Bugarski, predsednica Upravnog odbora Fondacije “Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulture” i upravnica Galerije Matice srpske kreativni polis vidi kao prostor za vaninstitucionalnu kulturu, kulturu koja je nova i dostupna.
Kako su i sami učesnici konferencije zaključili: titula Evropske prestonice kulture predstavlja idealan ambijent da Novi Sad kroz ovakve projekte pokaže svoj identitet i kulturni karakter. Kreativni polis percipiran je i kao pokretač “kulturne revolucije” koja bi trebalo da nakon Novog Sada zaživi i u drugim gradovima u Srbiji, i tako iz našeg grada krene novi “kulturni pokret”.
Kabinet predsednice Vlade Republike Srbije Ane Brnabić prepoznao je značaj ovog projekta koji se realizuje upravo uz podršku Vlade Republike Srbije. Tokom posete Novom Sadu povodom svečanog otvaranja kulturne stanice Svilara, predsednica Vlade posetila je aktuelne radove na izgradnji kreativnog polisa “Kineska”, dok joj je u Istorijskom arhivu grada Novog Sada, u okviru konferencije “Upravljanje kreativnim distriktima: Kineska – kreativni polis” kroz digitalnu izložbu i VR prezentaciju predstavljen budući izgled kreativnog polisa. Ana Brnabić je tokom posete izjavila da su “Kineska” i nova novosadska kulturna stanica “Svilara” primeri nove platforme dobre prakse oživljavanja napuštenih industrijskih oblasti zahvaljujući kreativnim industrijama, te da iz Novog Sada kreće četvrta industrijska revolucija kroz sinergiju kulture, kreativnih industrija, tehnologije, festivala, virtuelne stvarnosti, animacije.
Koji su izazovi u upravljanju kreativnim polisima, pregled svetskih praksi, koji su dobri modeli upravljanja za kreativni polis Kineska – ovo su samo neke od tema koje su pokrenute tokom trodnevne konferencije. Takođe, kroz predstavljanje primera i iskustava sa fokusom na Evropu i Evropske prestonice kulture, razgovaralo se i razmenila su se iskustva o prostornim, imovinsko–pravnim, strukturalnim i kreativnim aspektima upravljanja kreativnim polisom, kao važnom čvorištu za podršku kulturnom stvaralaštvu i razvoju kreativnih industrija Novog Sada.
Autor: NsHronika
Foto: Promo