Kradljivci automobila u Novom Sadu odustali su od dugogodišnjih ljubimaca “audija”, “be-em-vea”, “folksvagena” i “škoda” i ove godine kradu sve modele, a najmanje pomenute, bez obzira na to koji su tipovi, a često i starost automobila nije važna.
Nisu gadljivi, ali pod važnim uslovom: da su vlasnici ostavili ključeve u bravi, saznaje “Dnevnik” nezvanično.
Podsetimo, prethodnih godina kradljivci u južnoj Bačkoj uglavnom su birali dizelaše do 2.000 kubika, određenih boja. To je sada otišlo u prošlost, ali je broj krađa ostao sličan pa se u proseku desi jedna sedmično.
Stariji automobili, pa i havarisani ili pokvareni, ostali su zanimljivi. Lopovi obično prethodno poskidaju komade od skupljih metala, kojih ima u gotovo svakom automobilu, i tako izvlače maksimum.
Kradljivci kola obično rade pred zoru. Delovi kao što su Novo naselje i Limani su privlačni za njih, naročito od ponoći do zore, ali oni ponekad idu za automobilom koji se traži ili je već poručen, tako da im u krajnjem slučaju nije bitno gde će ga pronaći. Naravno, lakše će ga ukrasti u nekom zabačenom, neosvetljenom kraju, ali su se neke krađe dešavale i usred bela dana na vrlo prometnim mestima.
Inače, nove tehnologije kod automobila smanjuju broj krađa. Za njih kradljivcima treba ozbiljna elektronika. Novija SUV vozila, odnosno džipovi, neretko se prebacuju u inostranstvo, ili im ovde prekucavaju brojeve, a neki idu u delove. Delovi se prodaju preko interneta, a često su u nabavku umešani i majstori koji znaju “prave ljude”. Kupac i prodavac se ne moraju ni videti jer pojedine kurirske službe imaju detaljne cenovnike pa je, recimo, za prevoz haube na razdaljinu kakva je između Šapca i Novog Sada, dovoljno samo nekoliko stotina dinara. Kod ukradenih starijih vozila prodaje se često samo limarija, a ostalo ide u sekundarne sirovine.
Na kraju, valja napomenuti da policija redovno apeluje na vozače da u svoje automobile ugrađuju alarm ili dopunsku mehaničku zaštitu i, svakako, da ne ostavljaju ključ u bravi. Naglašava da je to dobro činiti i zbog provala jer se prilikom obijanja pravi šteta koja je veća od tih dodatnih ulaganja u zaštitu.
Dolaze u Novi Sad iz okolnih mesta i rade u tandemu
Godinama “specijalizovani” lopovi dolaze u Novi Sad mahom iz drugih mesta, između ponoći i zore, i odmah se vraćaju, bez bespotrebnog zadržavanja. Oni neretko samo od toga žive. Većinom rade kao tandem ili trojka. Kradu dok ih ne uhapse, a kad izađu iz zavora, nastave time da se bave.
Obično imaju od 25 do 35 godina, u posao ih neko uvede, a potom, kad ga prerastu, prelaze na druga krivična dela, neretko prevare ili nađu nekoga da za njih radi krađe kola. Ipak, najradije izbegavaju svaki kontakt i gledaju da se brzo sklone, zato i imaju stražare, objasnili su svojevremeno iskusni operativci za “Dnevnik”.
Izvor: Dnevnik
Foto: Pixabay