Osmi dan jubilarnog Sterijinog pozorja protekao je u svojevrsnoj kulturološkoj i međunarodnoj razmeni intelektualnih, kulturoloških, socijalnih i ostalih dobara. Naime, okosnicu centralnog programa ove Sterijanske noći, činio je program „Kako nas drugi vide“ u kojem je Sterijanska publika bila u prilci da pogleda predstave: „Prst, obarač, metak,pištolj“ u izvođenju Stan’s cafe-a iz Birmingema i „Balkanski špijun“ kojeg su pozorišnicima i Sterijancima predočili na svoj način – pozorišna trupa „A la place“ iz Tokija. U okviru pratećih programa svečano je otkrivena bista Petra Konjovića, autora dr Vladimira T. Jovanovića, dok je na Pozorju mladih program nastavljen predstavljanjem dosadašnjih studentskih učinaka Nove akademije iz Beograda i fakulteta dramskih umetnosti sa Cetinja. U okviru programa dani knjige veliki glumac Voja Brajović, koji je i predsednik Udruženja dramskih umetnika Srbije, pristigao je na promociju časopisa LUDUs, koji je nakon dve godine izlaženja samo u elektronskom izdanju, nanovo počeo i da se štampa kao tromesečnik. Marljivi i vredni zaposleni Pozorišnog muzeja Vojvodine su u okviru istog programa, predstavili svoja najnovija teatrološka i periodiča izdanja među kojima su se izdvojili – časopis za lutkarsku umetnost, glodurke Ljiljane Dinić, izdanje „Lutka i maska u srpskoj kulturi“, autora dr Zorana Đerića i Ljiljane Dinić, te zbornik radova „Pozorište za decu-umetnički fenomen“ nastao nakon konferencije upriličene u povodu stremljenja i razvoja stvaralaštva za decu i nepravedno skrajnutu, lutkarsku pozorišnu umetnost.
U prisustvu britanskog ambasadora u Srbiji i diplomatskog kora, pred Sterijancima se te večeri našao tekst dramaturga, pisca, reditelja i upravnika Bitef teatra u dva mandata, Nenada Prokića, “Prst, obarač, metak, pištolj“ u izvođenju pozorišne kompanije Stan’s cafe, koja se specijalizovala za osmišljavanje originalnog teatra za publiku širom sveta. Ovaj antiratni komad u čijem teatrološkom ključu biva 12 likova koje tumače svega četiri glumca vrvi od komentara o politici, istoriji, ratovima pokušavajući da odgoneta večne teme života i smrti, dionizijskog i destruktivnog u nama.
Svakako, velika očekivanja publika i pozorišnici imahu te večeri od postavke kultnog komada Dušana Kovačevića, „Balkanski špijun“ u izvođenju Tokijskog „A la place“ teatra, reditelja Cujošija Sugijame. Za dobar deo prisutnih japansko viđenje naših izopačenih mentalitetskih crta u ovoj crnohumornoj Kovačevićevoj satiri, svakako su opravdana jer sama činjenica da jedna takva velika kultura i civilizacija kakva je japanska, ima interesovanje za srpsku kulturu i njenu dramsku baštinu, jeste događaj par exellance sam po sebi. Sugijamina postavka „Balkanskog špijuna“ je i nastala kao deo projekta pozorišne razmene između Srbije i Japana.
I kao što ništa nije kao što izgleda, kako veli najčuveniji od svih literarnih teoretičara zavere, Ilija Čvorović u komadu, tako ni predstave koje imamo o sebi, i suprotne nam – kakve drugi narodi i kulture imaju o nama, nisu one kako nam izgleda! Naime, razumevajući Kovačevića na način univerzalan, La Place-ovci su insistirali na emotivnim momentima unutar scenske radnje i time pokazali da ipak umemo da korespondiramo sa drugim i drugačijim kulturama i narodima.
O tome možda i ponajpre, svedoči i činjenica da je na kraju predstave koja je dočekana sa burnim aplauzima, glumici Hemi Ce koja je tumačila suprugu Danicu Čvorović čestitala cvećem, glavom i bradom najčuvenija Danica-Mira Banjac, a Ivan Bekjarev koji trenutno tumači Ćorovićev lik na srpskim pozorišnim scenama aplauzom odao počast svojim japanskim kolegama.
Brojne ličnosti novosadskog javnog života i te večeri su se našle u VIP salonu SNP-a, u okviru Pozorja, među kojima i: upravnica Spomen zbirke Pavla Beljanskog, dr Jasna Jovanov sa suprugom teatrologom, Svetislavom; Vera i Vlada Kopicl; direktor Pozorja, Miki Radonjić; Milka Katišić, Vera Korponaić, Tijana Popović Pješčić; Teodora Razumenić; Milan Šolaja, Milan Đukić i brojni drugi.
Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: Branko lučić