Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan razgovarao je sa Markom Trifkovićem, predstavnikom Novosadske biciklističke inicijative, koja je predložila da bi država protiv zagađenja vazduha trebalo da se bori i subvencijama za kupovinu bicikala.
Ovu zimu, ponovo, obeležile su veće koncentracije zagađujućih materija u vazduhu, ali se o tome više govorilo nego inače. Na talasu priče o životnoj sredini predlagale su se razne mere kako bi se situacija popravila, pa se tako razgovaralo i o ideji da se subvencioniše kupovina vozila električnih i hibridnih vozila, što će Vlada podržati.
Jedan predlog Ministarstvu za zaštitu životne sredine i Vladi Srbije upitila je i Novosadska biciklistička inicijativa (NSBI), koja je navela da bi bilo dobro da država subvencioniše kupovinu bicikala, kako bi se veći broj građana opredelio za “ovo jeftino, jednostavno i efikasno prevozno sredstvo koje čuva životnu sredinu i kako bi se smanjilo zagađenje vazduha”.
Iako nisu očekivali da će dobiti odgovor na njihov predlog, stigao im je poziv od ministra za zaštitu životne sredine Gorana Trivana. Predsednik NSBI Marko Trifković kaže za “021” da je sa resornim ministrom razgovarao o svim stavkama koje su predložili, a u vezi su sa zaštitom životne sredine i popularizovanja prevoznih sredstava koji ne zagađuju okolinu.
– Adresirali smo probleme koji se tiču zakona o bezbednosti saobraćaja, da li je svima dostupno prevozno sredstvo bicikl ili nije, pod kojim uslovima. Naročito smo se bavili roditeljima sa decom. Razgovarali smo o pitanjima pravdanja putnih troškova i naravno, onoga što je najvažnije, a to je pitanje životne sredine, odnosno koliko su institucije spremne da utiču na promenu saobraćajnih navika građana kako bi se smanjilo zagađenje i kako bi ljudi prešli sa intezivnog korišćenja automobila na korišćenje bicikala – poručuje Trifković.
Kako je saopštilo Ministarstvo zaštite životne sredine, Trivan je razmotrio predlog novosadskih biciklista “ocenjujući pozitivnim sve inicijative koje podstiče vidove transporta i saobraćaja koji manje zagađuju životnu sredinu i imaju manji ekološki otisak”.
– Neophodno je da promovišemo i podstičemo građane na odgovornu i održivu mobilnost, jer je saobraćaj koji je usklađen sa razvojem i ekološkim standardima, od velikog značaja za smanjenje gasova sa efektom staklene bašte i bolji kvalitet vazduha. Mi podržavamo povećanje biciklističkih staza, i razvoj biciklizma u Srbiji jer doprinosi smanjenju zagađenja vazduha i očuvanju životne sredine – naveo je Trivan.
Kako objašnjava Trifković, neznatne razlike u stavovima pojavile su se kod teme subvencionisanja hibridnih vozila, jer NSBI smatra da je podsticanje biciklističkog saobraćaja isplativije i efikasnije u odnosu na podsticanje kupovine hibridnih vozila, “koje bi kupovali uglavnom ljudi koji imaju dovoljno za to i već imaju kvalitetne automobile, a uzrok zagađenja su oni koji nisu dovoljno kvalitetni”.
– Ministar je rekao da on može da preduzme korake koji su u njegovoj ingerenciji, tamo gde on može da deluje formalno, on će delovati. Izjava podrške jeste nešto on može da da, ali ono što je pitanje nekih drugih resora i domena, tu jedino upućivanjem preporuka može nešto da učini. Jednostavno, ne može ministar nadležan za pitanja zaštite životne sredine da obećava biciklistima subvencije, kad to nije u njegovoj nadležnosti, ali može da inicira razgovore u tom pravcu. To je vid podrške koji jeste značajan – zaključuje Trifković.
U NSBI podsećaju da u Novom Sadu postoji više od 30.000 biciklista i gotovo 100 kilometara biciklističkih staza, te da je zagađenje od bicikala praktično nepostojeće. Kako ukazuju, pre 10 godina broj biciklista je bio tri puta manji, a do sadašnjeg broj se došlo različitim aktivnostima i podsticajima.
Izvor: 021
Foto: Ilustracija/Pixabay