Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević rekao je da mu se sviđa održivi saobraćaj koji je video u Beču, a koji počiva na masovnoj upotrebi električnih trotineta, te da misli da grad treba da se razvija u tom pravcu.
Na pitanje “021” da li je razmišljao o ideji koju je nedavno iznela Novosadska biciklistička inicijativa (NSBI) o subvencionisanju kupovine bicikala u Srbiji, Vučević nije bio potpuno direktan, ali je naveo da je pod utiskom prakse u Beču i Budimpešti, gde se građani u velikom broju odlučuju za električni trotinet i električni bicikl.
– Mi imamo predispozicije da budemo biciklistički grad, za razliku od Beograda ili Niša, a postoji već tradicija biciklizma u Novom Sadu i generalno u Vojvodini. Meni se dopalo ovo što sam video po gradovima u Evropi. Ljudi koriste električne trotinete i bicikle, te hibride, mislim da treba da idemo na neki koncept – ne znam da li koncesija ili javno-privatno partnerstvo sa “Parking servisom”, da imamo mnogo više siti-bajk stanica i mnogo više opcija korišćenja tih bicikala ili trotineta. U Beču sam video da su svi na trotinetima i nemaju problem, a ja se vodim time da su nam uzori Beč i Pešta. Svi plaćaju ova vozila putem mobilnih telefona i nema peripetija, vozite se koliko ste uplatili, ostavite posle vozilo, nadležni ga posle preko GPS-a nalaze, skupljaju i sklone na mesto. Da li smo za to spremni, ne znam – rekao je Vučević.
Kako je dodao, Grad je razgovarao sa jednom kanadskom kompanijom “koja radi na svim kontinentima”, a u vezi sa rentiranjem bicikala.
– Zainteresovani su da investiraju u Novi Sad, da napravimo koncept servisa s mnogo više stanica i bicikala. Ko god bude u gradu, moraće da menja saobraćajnu politiku u narednih 10 godina, da uvedemo u centru grada restriktivne tj. destimulativne mere, moraćemo da čuvamo gradsko jezgro i širimo pešačku zonu ako želimo da sačuvamo grad. Ni u jednom gradu nema da ulaze kolima u Modene da piju kafu. Ovi što piju kafu u centru najviše vole da nabudže kola ispred kafića, to im je najveći uspeh – rekao je Vučević.
Trifković: Trotineti više zagađuju, bicikl je bolja opcija
Predsednik Novosadske biciklističke inicijative Marko Trifković kaže za “021” da su, poput trotineta u Beču, i subvencije za kupovinu bicikala prisutne u zemljama na Zapadu, ali i u okruženju. Kako pojašnjava, sistem rentiranja bicikala kod nas se nije najbolje pokazao jer u njega nije naročito ulagano, te je potrebno proceniti da li da u taj sistem i dalje ulažemo novac.
– Pokazalo se da je kod nas zaista najbolje u celosti prepustiti “rent-a-bajk” u komercijalni sektor. U proteklom periodu smo dobijali zaista dosta negativnih informacija o stanju bicikala, brojnosti stanica za rentiranje, rasporedu bicikala i celom tom sistemu je zaista potrebna evaluacija. Još 2013. godine, kad je rentiranje uvedeno u gradu, procenjeno je da je Novom Sadu potrebno 60 opremljenih stanica. One se opremaju dinamikom “jedna stanica godišnje”, bicikli su u lošem stanju, nabavka kartica je problematična i odvija se samo na jednoj lokaciji… To su samo neki problemi – navodi Trifković.
Na pitanje “021” da li je moguće istovremeno uvesti subvencije za kupovinu bicikala i implementirati meru poput iznajmljivanja trotineta, predsednik NSBI kaže da jeste.
– To su u potpunosti paralelni procesi – mogu da se odvijaju u isto vreme. Ne postoji prepreka da se i jedno i drugo implementira. Pretpostavljamo da se gradonačelnik osvrnuo na neke opšte preporuke iz Smart studije, a koje ukazuju u pravcu razvoja “rent-a-bajk” sistema i to je sasvim opravdano u mnogo gradova jer ne mogu svi građani da drže bicikl u stanu. Međutim, taj sistem mora da bude pouzdan i na raspolaganju da bi ga ljudi koristili, a ozbiljno je pitanje da li naš sistem može tako funkcioniše i šta je potrebno da bi bio na visokom nivou – navodi naš sagovornik.
On dodaje da su različite strane kompanije proteklih godina dolazile u Novi Sad sa interesovanjem da implementiraju svoje sisteme.
Komercijalni pristup jeste opravdan, jer te kompanije imaju jeftine sisteme, dobro održavane, ali što se tiče trotineta i električnih bicikala, oni su primereniji nekim brdovitijim područjima – u Novom Sadu je dovoljno imati bicikl s malo više brzina. Trotineti su ipak neka novost u saobraćaju i mi nemamo infrastrukturu za to. Čak i postojeća infrastruktura za biciklistički saobraćaj zahteva unapređenje i održavanje, postoje očigledni problemi, naročito u Futoškoj ulici i na Futoškom putu. Posebna je priča koji su efekti trotineta jer oni ne doprinose toliko javnom zdravlju, imaju veći ekološki otisak i prave zagađenje, skuplji su. Električni bicikl može da bude dobro rešenje za starije ili one koji voze uzbrdo– – navodi Trifković.
Podsetimo, NSBI već je održala sastanak sa ministrom zaštite životne sredine Goranom Trivanom u vezi sa inicijativom da se na više nivoa u Srbiji uvedu subvencije građanima za kupovinu bicikala.
Izvor: 021
Foto: Ilustracija/Pixabay