U prethodnih pet meseci beleži se smanjenje turističkog prometa: 57 odsto, podaci su Republičkog zavoda za statistiku. U junu i julu, za razliku od gradova gde je popunjenost smeštaja u hotelima od 10 do 15 procenata, u ruralnim sredinama prednjači, između 65 i 100 odsto, u zavisnosti od destinacije, proizvoda i usluga.
Težak period je iza njih a takav im i predstoji, kažu u jednom novosadskom hostelu koji sada beleži oko 100 noćenja na mesečnom nivou dok je prethodne godine taj broj bio 10 puta veći. Preko vaučera imali su samo četiri gosta u smeštaju dok su prošlog meseca tu bila svega dva stranca koja su čekala na test za kovid kako bi se vratili u svoju zemlju.
“Imamo svega 2-3 gosta dnevno. Složićete se u odnosu na 64 ležaja koliko nam je kapacitet, 2-3 gosta jednostavno ne mogu ni da pokriju troškove. Ali zbog neke reputacije i rada od 10 godina smo odlučili da nastavimo sa radom. Gosti trenutno su samo iz Srbije koji dolaze isključivo na jedno noćenje radi posla”, kaže Igor Erhartič, vlasnik City hostela u Novom Sadu.
Da je sistem vaučera dao pozitivne rezultate u Vojvodini potvrđuje i popunjenost pre svega privatnih smeštajnih kapaciteta i seoskih turističkih domaćinstava.
“Tako recimo na području Palića, na osnovu postojećih rezervacija, gotovo svi smeštajni kapaciteti privatni su popunjeni do sredine septembra, slična situacija je i u Beloj Crkvi, Žablju, takođe znatna popunjenost jeste i na teritoriji Vrdnika”, kaže Milica Šušnjić iz Turističke organizacije Vojvodine.
Preko 700 hiljada dinara je uplaćeno za boravišne takse za prethodni mesec kažu iz Turističke organizacije Grada Novog Sada, odakle dodaju da je to neuporedivo manje nego prošle godine. Za sada nema zvaničnih podataka da su se neki hoteli ili hosteli zatvorili ali kako nezvanično saznajemo pojedini objekti su privremeno zatvorili svoje kapacitete
Iako se u gradovima beleži znatno manji broj noćenja, stručnjaci iz oblasti turizma, veruju u opstanak hotela i u tim sredinama.
“Generalno mislim da će turizam i u gradovima i u ruralnim sredinama opstati pre svega u tom smislu sto pametno posluju, pametno rade, pametno su radili i svi shvatamo da je kriza globalna znači nije lokalna“, smatra Milan Ćulić, predsednik upravnog odbora Centra za istraživanje i studije turizma.
Strateško planiranje, tek predstoji, kažu stručnjaci i to tek kada se stekne uvid u poslovanje za šest meseci unazad uzimajući u obzir i odnos trendova na nacionalnoj i regionalnoj bazi.
Izvor: RTV
Foto: Pixabay