Početna Gradske teme Dokazano: “Exit” ne utiče na konstrukciju Tvrđave

Dokazano: “Exit” ne utiče na konstrukciju Tvrđave

0

petrovaradinski sat 1

Analiza uticaja festivala “Exit” na konstrukciju Petrovaradinske tvrđave je pokazala da ova muzička manifestacija ne utiče na stabilnost ovog kulturno-istorijskog spomenika.

Ispitivanje je sproveo Fakultet tehničkih nauka za potrebe Zavoda za zaštitu spomenika kulture, a analiza je rađena pre, tokom i nakon održavanja “Exita”.

Kako su za 021 naveli u Zavodu, ovo je prva takva analiza tokom 16 godina održavanja manifestacije na Tvrđavi. U Zavodu navode da je ispitivanje naručeno kako bi se u sklopu redovnog nadzora nad Tvrđavom videlo koliko “Exit” ima uticaj na objekat star tri veka koji je već znatno oštećen.

Kako se navodi u elaboratu u koji je 021.rs imao uvid, na šest mernih mesta na Gornjem platou i glavnom šancu (Hornverk) kod glavne bine festivala, pre održavanja “Exita” popisana su sva oštećenja u vidu otpale opeke, ispranog malterskog sloja, pukotina u fasadi, urasle vegetacije i slično. Nakon manifestacije nigde nije zabeleženo pogoršanje registrovanih oštećenja, odnosno nije zabeležen negativan uticaj manifestacije na postojeće stanje.

Takođe, merene su i vibracije, a merenja su pokazala da dinamičko ponašanje konstrukcije nije posledica dešavanja na “Exitu”, već drugih uzroka, pa je tim koji je radio ispitivanje u zaključku predložio da se uvede sistem trajnog monitoringa.

U zaključku tim koji je radio ispitivanje Tvrđave navodi da je potrebno nastaviti održavanje kako bi se sprečilo dalje širenje oštećenja, odnosno kako bi se popunile “isprane” malterske spojnice, dozidali pojedini delovi nedostajućom opekom, uklonilo uraslo rastinje i slično. U Zavodu navode da redovno nadgledaju i beleže sva oštećenja na Tvrđavi, dok o popravkama nisu mogli da govore jer je to u nadležnosti drugih gradskih službi.

Podsetimo, Novi Sad godinama nije uložio nikakav ozbiljniji novac u održavanje Tvrđave, osim povremenih izdvajanja za najneophodnije popravke.

Izvor: 021/Žarko Bogosavljević
Foto: Mladen Sekulić / Color Media Communications