Potpisivanjem ugovora sa kineskim partnerima o izgradnji Fruškogorskog koridora, Srbija će u dogledno vreme dobiti modernu saobraćajnicu koja će je spajati sa regionom a takođe će se u ekološkom smislu unaprediti zaštita Nacionalnog parka Fruška gora.
“Shodno tome, postizanje dogovora o sprovođenju tog projekta predstavlja pun pogodak kako za Irig tako i za razvoj srpske privrede”, smatra domaća stručna javnost.
Vlada Srbije je na sednici održanoj 15. septembra usvojila komercijalni ugovor sa kineskom kompanijom CRBS, vredan 606 miliona evra, o izgradnji drumske saobraćajnice Fruškogorski koridor. Nadležno kinesko ministarstvo, odnosno kineska Eksim banka, odobrilo je još pre mesec dana kredit za izgradnju te saobraćajnice.
Ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović istakla je da će do kraja godine biti završena projektno-tehnička dokumentacija i da će do kraja 2021. godine početi radovi na Fruškogorskom koridoru. Prema njenim rečima, početak radova će zavisiti i od usklađivanja sa sredstvima iz budžeta, jer deo avansa daje Vlada Srbije, a drugi deo se izdvaja iz kineskog kredita. Mihajlović je izjavila da je izgradnja Fruškogorskog koridora važna jer će se on nadovezati na deonicu Ruma – Šabac – Loznica.
Predsednik opštine Irig Tihomir Stojaković kaže da je reč o veoma značajnoj investiciji koja će toj opštini i njenim žiteljima doneti niz benefita.
“Izgradnja Fruškogorskog koridora će sprečiti zagađenje Nacionalnog parka Fruška gora i smanjiti saobraćajne gužve. Za opštinu Irig je veoma bitno i to što izgradnja moderne infrastrukture dovodi i nove investitore i utiče na očuvanje demografske slike, odnosno motiviše stanovništvo da se ne iseljava zbog traženja posla. U ovom trenutku od Iriga do aerodroma ‘Nikola Tesla’ u Beogradu potrebno je voziti se oko 45 minuta. Nakon što Fruškogorski koridor bude izgrađen ta razdaljina će biti smanjena za dvadesetak minuta. Opština Irig će doneti odgovarajuće odluke kako bi se omogućilo formiranje nove industrijske zone a stvorićemo i dodatne preduslove za razvijanje turističkog sadržaja našeg kraja”, navodi Stojaković.
Ekonomski analitičar Branko Pavlović ističe za Demostat da je izgradnja Fruškogorskog koridora dobar i isplativ infrastrukturni projekat.
“Pod jedan, značajan je zbog očuvanja ekologije Fruške gore. Poznato je da je aktuelna saobraćajnica preko te planine veoma zagušena. Njome prolazi veliki broj kamiona što utiče na zagađenje životne sredine. Pored transportnih vozila na to negativno utiču i putnički automobili. Probijanjem tunela taj veliki problem će biti rešen”, smatra sagovornik Demostata.
Prema njegovim rečima, problem predstavljaju i velike gužve, odnosno zakrčenje saobraćaja na Fruškoj gori te će i u tom pogledu izgradnja koridora doprineti da to više ne bude slučaj.
“Znači benefiti su višestruki. Projekat će pogodovati očuvanju životne sredine Fruške gore, zagađenje će biti eliminisano, brže će se putovati a put će biti kvalitetniji i moderniji. Realizacijom ovog projekta dobija i opština Irig jer će se eliminisati zagušenje saobraćaja koje je sada prisutno u tom kraju”, ističe Pavlović.
Fruškogorski koridor je deo putnog pravca Novi Sad – Ruma – Šabac – Loznica – granica sa Bosnom i Hercegovinom. Taj putni pravac spaja Srbiju sa Hrvatskom, Bosnom i Hercegovinom i širim okruženjem.
Projektom je predviđeno da na saobraćajnici Novi Sad – Ruma bude izgrađen dvocevni tunel kroz Frušku goru dugačak 3,5 kilometra, što će ga učiniti najdužim tunelom u Srbiji.
Fruškogorski koridor će imati četiri kolovozne trake širine po 3,5 metra i biće svrstan u takozvane brze saobraćajnice, a ne u autoputeve jer neće imati zaustavne trake. Saobraćajnica će se prostirati od Kaćke petlje, a sa autoputem E-75 će se ukrštati kod benzinske pumpe “Minut”.
Koridor će dalje voditi prema Dunavu, zatim preko Fruške gore do autoputa Beograd-Zagreb. Brza saobraćajnica će na sremsku stranu preći preko novog mosta koji bi trebalo da bude izgrađen kod crkve na Tekijama, dalje će voditi prema Bukovcu preko tunela ispod Fruške gore. Tunel će ići prema petlji za Vrdnik, potom će nastaviti ka Rumi.
Izgradnja autoputa Novi Sad-Ruma će biti podeljena u četiri faze. Prva je Ruma-ulaz u tunel kroz Frušku goru, druga je izgradnja tunela, treća faza je izgradnja izlaza iz tunela do petlje na Mišeluku i četvrta obilaznica oko Petrovaradina.
Fruškogorski koridor će povezati Koridor 10 i Koridor 4 i stvoriti najkraću vezu između Bosne i Rumunije. Najvažniji značaj koridora Novi Sad – Ruma sa tunelom je taj što će se konačno rešiti ogroman problem prolazaka teretnih vozila preko Fruške gore i kroz Irig, kuda prolazi najprometnija saobraćajnica u Srbiji sa dnevnim prosekom prolazaka od 10.000 do 12.000 vozila.
Autor: Demostat
Foto: Pixabay