U poslednjih nedelju dana u Novom Sadu jedan motociklista je nastradao, a petoro njih je povređeno.
Statistika pokazuje da vozači skutera ili motora u Srbiji imaju 250 puta veću mogućnost za pogibiju nego ako isto prevozno sredstvo voze u Evropskoj uniji, piše list Dnevnik.
To govori da je vozačka kultura u Srbiji daleko ispod standarda, a to potvrđuje i podatak da u Srbiji, u kojoj ima 75.000 registrovanih motociklista, svake godine u proseku strada 80 vozača motocikala.
Stručnjaci ukazuju i da sve više mladih lako dolazi do motora, ali i do vozačke dozvole. Svojim ponašanjem i lošom obukom takvi učesnici u saobraćaju predstavljaju opasnost i za sebe i za druge.
– Od 2006. godine poginulo je 1.000 vozača dvotočkaša, od toga dve trećine čine vozači motora, a ostatak su biciklisti. Statistika pokazuje i da u 60 odsto slučajeva dolazi do sudara između vozača automobila i motociklista – smatra stručnjak za bezbednost motociklista dr Vladimir Jeftić.
Prema mišljenju stručnjaka, malo se radi na edukaciji motociklista, a posebno na njihovom početnom obrazovanju. U zakonu i dalje nema propisa koji bi još na obuci propisali obavezno prisustvo instruktora na motoru. Kandidati sve časove odvozaju sami u saobraćaju kao samouki učenici.
– Manji deo motociklista se ponaša veoma opasno jer ne shvata, odnosno potcenjuje opasnost. Nažalost, nisu imali prilike u auto-školi da se upoznaju sa posebnim rizicima nebezbedne brzine, nenošenja zaštitne opreme zbog toga što nisu dovoljno uočljivi u saobraćaju – napominje za Dnevnik Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Veliki broj udesa posledica je činjenice da vozači često previde motocikliste ili ih jednostavno ne vide. Zato, kažu stručnjaci, treba imati što uočljiviju garderobu i zaštitnu opremu. U Srbiji još nije obavezno nošenje sigurnosnih fluoroscentnih prsluka, ali za početak može poslužiti i onaj iz automobila koji će pružiti neku vrstu pasivne zaštite. Sezona motocikala je već počela, a stručnjaci upozoravaju da vozači automobila treba da budu posebno obazrivi. To, naravno, ne oslobađa vozače motocikala obaveze da takođe preduzimaju određene preventivne mere.
Damir Okanović kaže da motociklisti moraju da budu svesni da ostali učesnici u saobraćaju ne očekuju znatno brže kretanje nego što je dozvoljeno na određenom delu puta ili naselju.
– S druge strane, motociklisti moraju sebe maksimalno da zaštite, da nose zaštitnu kacigu da je zakopčaju i da nose zaštitnu opremu. Motociklisti moraju da budu svesni da im je šansa da se povrede u saobraćaju 45 puta veća nego vozačima automobila, tako da obavezno moraju da prate situaciju oko sebe. Ponekad vozači automobila ne paze na motore, razgovaraju telefonom, pričaju sa sagovornicima ili jednostavno ne gledaju u retrovizore. To su njihove greške koje vozači motocikala moraju da budu spremni da nekako isprave – zaključuje Okanović za Dnevnik.
Izvor: Dnevnik
Foto: Ilustracija/Pixabay