Tema trećeg novosadskog Business Cafe-a bila je kako ostati i uspeti u sopstvenom biznisu.Ivan Đoković, pokrajinski sekretar za privredu, rekao je da će taj sekretarijat u narednom periodu akcenat svojih aktivnosti staviti na podsticaj za mlade preduzetnike koji imaju između 25 i 40 godina, kao i na razvoj kreativnih delatnosti, poput IT sektora i dizajna. Pozvao je sve male i srednje preduzetnike da se što bolje informišu i maksimalno iskoriste sve mogućnosti koje im taj sekretarijat nudi putem konkursa koje raspisuje.
Vuk Armacki, suvlasnik radionice Green Shield Workshop je, pričajući svoju preduzetničku priču, naglasio da je delatnost koju su njegovi saradnici i on izabrali, a to je proizvodnja srednjovekovne opreme, veoma specifična i trebalo je dosta vremena, truda i zalaganja da bi se postigao uspeh i pronašlo tržište. Danas ljudi prepoznaju kvalitet onoga što proizvode i postali su prepoznatljivi na svetskom tržištu. Takođe, jedini su na ovim prostorima koji se bave ovim poslom. Najveće prepreke Armacki je prepoznao u administrativnim komplikacijama koje su pratile njihov rad. Ostali su ovde svesni da za njihov posao nije važno gde rade, ali im život ovde mnogo znači.
Jovana Lea Simić, vlasnica brenda Little Blue Pot, odlučila se za proizvodnju džemova i prvi preduzetnički poduhvat bio je izvoz u Sjedinjene Američke Države. Posle prvih izvozničkih uspeha, svoje proizvode plasirala je i na domaće tržište. Proizvodi različite vrste džemova sa začinskim biljem, koje je, po njenim rečima, lako mogla da izveze jer je postojala ozbiljna tražnja za takvom vrstom proizvoda.
Branislav Sekulić, vlasnik brenda Vrtlari, ispričao je priču o tome kako je rad u porodičnom gazdinstvu pretvoren u ozbiljan, uspešan biznis. Danas, Vrtlari proizvode domaće džemove od maline, smokve i šljive, ajvar i kuvani paradajz. Polako osvajaju i proširuju svoje tržište, a partneri u poslu su im male prodavnice.
Ivan Brkljač, projektni menadžer Kuće ideja u Mokrinu, predstavio je koncept ove kuće u koju najčešće dolaze, kako je rekao, IT nomadi i svi oni kojima treba prostor za rad, ali i neki vid izolacije da bi mogli da stvaraju i budu produktivni. U selo dolaze mahom stranci i time je Ivanov uspeh još upečatljiviji – ne samo da se odlučio da se i sam vrati iz inostranstva i uspe ovde, nego je doveo i strane klijente da ovde rade. Svojim uspehom smatraće ako uspe da od Mokrina napravi globalno selo i kapacitet Kuće ideja, koji je sada do 35 osoba, poveća na barem 300-400 gostiju.
Stevan Stakić, predstavnik Vojvođanskog dućana, ispričao je da je dve godine radio sa malim proizvođačima i shvatio da mnogi od njih nemaju tržište, a proizvode kvalitetne proizvode i da im je potrebno mesto gde će moći da ih prodaju. Tako se i rodila ideja o Vojvođanskom dućanu i za dva meseca osmišljen je ceo koncept, opremljena radnja i krenulo se sa radom. Malim preduzetnicima su obezbedili mesto za plasma proizvoda, a plan je proširenje kapaciteta otvaranjem novog dućana – u Beogradu.
Đorđe Stojšić, vlasnik Vinarije Chichateau iz Šišatovca, pričajući o tome kako se odlučio da se bavi vinarstvom, naglasio je da je komparativna prednost Vojvodine u odnosu na druge regione – poljoprivreda i da se otud javila ideja da se napravi mala vinarija. Đorđe je devedesetih godina prošlog veka živeo u SAD i, isto kao i Ivan, ipak odlučio da se vrati. Što se proizvodnje i plasmana vina tiče, smatra da su Hrvatska i Slovenija još uvek daleko ispred nas, ali se nada da će i naša zemlja vrlo brzo zauzeti ozbiljno mesto na vinskoj mapi sveta.
Idući Business Café u Novom Sadu održaće se 15. decembra.
Autor: 021.rs