Narodna banka Srbije će u narednom periodu utvrditi da li su putnici koji su zbog stečaja novosadske agencije “Kompas” ostali i bez novca i bez putovanja ipak imali osnov za naknadu štete.
Kako su za Euronews Srbija rekli u NBS, oni su do sada primili prigovore građana koji su se žalili na jednu od dve osiguravajuće kuće koje su odbile da nadoknade štetu turistima i pokrenuli su postupak provere koji je u toku.
Oni ističu da će ukoliko tokom kontrole utvrde da je društvo za osiguranje postupalo suprotno propisima, internim aktima i procedurama rada, prema tom učesniku na tržištu osiguranja preduzeti odgovarajuće mere propisane Zakonom o osiguranju, u cilju zaštite prava i interesa korisnika usluge osiguranja.
Centralna banka je reagovala posle žalbi putnika, koji su ostali uskraćeni i za svoj novac i za putovanja koja su uplatili u sezoni 2020. godine.
Zbog epidemije virusa korona oni nisu uspeli da odu na zakazana putovanja, a zamenski vaučeri nisu im mnogo vredeli nakon bankrota turističke agencije. Lopta se, kako tvrde putnici, sada prebacuje od osiguravajućih kuća na teren stečajnog upravnika. Osiguravajuće kuće kod kojih je agencija imala polise su građane koji su se žalili odbile uz obrazloženje da je razlog za otkazivanje putovanja kovid, koji osiguranja tretiraju kao “višu silu” i obrazložili da u tom slučaju garancija putovanja ne važi.
Pošto je agencija bankrotirala, oko 400 putnika, od ukupno skoro 1.000, obratilo se i stečajnom upravniku, ali je od njega stigao odgovor da neće biti isplate poverilaca, jer “Kompas” nije imao nikakvu imovinu. Putnici su tako došli u situaciju da ne mogu da dobiju novčanu naknadu, iako je agencija imala polisu osiguranja za slučaj insolventnosti i odgovornosti za slučaj štete nanete putniku, a ne mogu da se naplate ni iz stečajne mase, jer ona praktično ne postoji.
U Turističkoj inspekciji su, međutim, za Euronews Srbija rekli da u konkretnom slučaju navedene turističke agencije putovanja nisu otkazana zbog pandemije već zbog nemogućnosti agencije da realizuje zamenska putovanja zbog problema u poslovanju i da građani mogu da se obrate NBS, Sektoru za zaštitu korisnika finansijskih usluga, kao organu nadležnom za nadzor osiguravajućih društava.
Oglasilo se i Udruženje turističkih agencija i turističkih radnika Srbije, Inicijativa TAS, koje je u saopštenju navelo da će pokrenuti kolektivnu tužbu protiv, za sada, dva osiguravajuća društva, koja, kako tvrde, “ne žele da isplate štetu putnicima zbog stečaja turističkih agencija u kojima su imali uplaćene aranžmane”. Oni navode da su turističke agencije koje su otišle u stečaj imale polisu osiguranja kod osiguravajućih kuća protiv insolventnosti, ali osiguravajuće kuće sada ne žele da ih aktiviraju i da putnicima, isplate štetu.
U Sektoru turističke inspekcije su za Euronews Srbija rekli da ne raspolažu podacima o broju agencija koje su u postupku stečaja, ali da su na osnovu sprovedenih postupaka inspekcijskog nadzora podneli 26 predloga za oduzimanje licence od početka godine, od kojih su dva predloga podneta zbog stečaja turističkih agencija, dok su ostali predlozi podneti zbog toga što agencije nisu obezbedile propisane garancije putovanja. Po podnetim predlozima oduzeto je 11 licenci.
Izvor: Euronews Srbija, 021.rs
Foto: Pixabay