Veliki broj naučnih i inženjerskih kadrova i povoljan geografski položaj Srbije privukao je japansku kompaniju Nidek da u 2021. godini investira u izgradnju fabrike u Novom Sadu, koja će proizvoditi pogonske elektromotore za električna vozila i time unaprediti privredni sistem naše zemlje i obezbediti između 1.000 i 2.000 novih radnih mesta.
Elektromotor za servo volan i pogonski elektromotor, kao i stator i rotor pogonskog elektromotora za hibridna vozila, proizvodiće se u našoj zemlji od polovine 2023. godine u fabrici “Nidec Electric Motor Serbia”, rečeno je Tanjugu u Nideku.
Japanska kompanija će do polovine 2022. godine fizički završiti izgradnju fabrike, u industrijskoj zoni Novoga Sada, 90 kilometara severozapadno od Beograda.
Izgradnja fabrike počela je 10. decembra polaganjem kamena temeljca u prisustvu predsednika Aleksandra Vučića, a objekat se zida na površini od 59.760 metara kvadratnih.
Ova japanska investicija obezbediće nova radna mesta i razvoj automobilske industrije u Srbiji, ali i povećati izbor domaćih i regionalnih dobavljača za proizvodnu opremu, te će kroz te aktivnosti dopineti unapređenju ekonomije u zemlji.
Nidek je u Srbiji, pored gradilišta, otvorio kancelariju u Spensu u Novom Sadu, a direktor kompanije “Nidec Electric Motor Serbia” Marko Ivović kaže u izjavi za Tanjug da njegova firma za sada ima 12 zaposlenih iz Srbije i trojicu kolega iz Japana.
Prema rečima Ivovića, njegov tim na projektu koji je u povoju trenutno čine zaposleni iz sektora računovodstva, finansija, ljudskih resursa i kontrole kvaliteta, kao i direktori i radnici u administraciji.
Ivović je kazao da je rok za završetak fabrike septembar 2022. godine, kada je planirano da se u fabriku postave mašine i oprema za proizvodnju i najavio da će sam proces proizvodnje početi do polovine 2023. godine.
“Nidek u Srbiji će proizvoditi elektromotore za električna vozila i 2023. počinje prvi projekat i prva proizvodnja. Do 2024. uposlićemo oko 250 ljudi i proizvodićemo elektromotor za servo volan i pogonski motor za hibridno vozilo”, rekao je on.
Objasnio je da prva faza podrazumeva dva proizvoda i iznosiće oko milion jedinica godišnje, te istakao da će nakon toga proizvodni kapaciteti i razvoj zavisiti od situacije na tržištu.
Dodao je da je plan da, kada proizvodnja dostigne pun kapacitet u prvoj fazi, kompanija zaposli između 1.000 i 2.000 ljudi.
Što se tiče stručnog kadra potrebnog za njegovu kompaniju, Ivović je ocenio da je proizvodnja električnih motora tehnološki napredan proces i da će ona u fabrici u Novom Sadu biti automatizovana, te poručio da će kompanija imati najviše potrebe za tehničkim inženjerskim stručnjacima.
“S obzirom na proizvodne potencijale koje fabrika ima u našoj zemlji i obim organizacije poslovanja, imaćemo i potrebe za svim kadrovima od ekonomista, preko pravnika do psihologa”, dodao je direktor Nideka u Srbiji.
Naglasio je da kompanija neće zapošljavati samo visokoobrazovan kadar, već će se truditi da, kroz treninge i obuku, interno razvija i unapređuje i srednjestručni kadar, kako bi mogli da se razvijaju i zauzimaju rukovodeće funkcije.
Ivović navodi da su i prvi konkursi za inženjersku struku nedavno objavljeni na sajtu kompanije i Linkedin stranici i dodaje da se na projektu pripreme proizvodnje radi, iako je sama fabrika u početnim fazama izgradnje.
“Dosta ljudi nas kontaktira i dolazi u naše kancelarije ili nas kontaktira putem društvenih mreža i telefona. Veliko je interesovanje kako za rad u Nideku, tako i za neku potencijalnu saradnju”.
Ocenio je da je saradnja sa njegovom kompanijom dobra prilika za razvoj malih firmi i startapova i naveo da je Nidek u Srbiji zainteresovan za saradnju sa firmama koje mogu da proizvode određene delove za električne motore, prave mašine i opremu za Nidekovu proizvodnju ili snabdevaju fabriku nekim direktnim li indirektnim materijalima.
Poručio je da je cilj njegove kompanije da se udruži sa što većim brojem lokalnih firmi, kako bi zajedno razvijali i osvajali internacionalno tržište.
Osvrnuo se na situaciju u domaćoj automobilskoj industriji i rekao da Srbija ima mogućnosti za razvoj proizvodnje električnih automobila, kao i da naša zemlja ima kadar koji bi radio na tome.
Potražnja za elektromotorima u automobilskoj industriji raste pošto neki automobil imaju i do 250 elektromotora, a Ivović kaže da otuda i dolazi inicijativa za ulaganja Nidek-a u Srbiju, koja je, kako je kazao, lokacijski i kadrovski u prednosti u odnosu na druge zemlje.
“Za realizaciju ovog projekta zaslužna je jaka podrška Vlade Srbije. Takođe, naša zemlja ima inženjerske resurse koji su potrebni Nideku i geografski se nalazi u pogodnom položaju, s obzirom na to da su naše sestrinske kompanje u Mađarskoj, Poljskoj, Nemačkoj i Španiji”, objasnio je Ivović.
Najavio je da će u Novom Sadu izgraditi i razvojno – istraživački centar (RND), koji će se baviti istraživanjima i unapređenjem Nidekovih proizvoda i koji će biti dobra prilika za mlade inženjere da se razvijaju u domenu nauke i struke.
Ekipa Tajuga je obišla i gradilište na kome se sada izvode radovi ravnanja terena, a direktor je objasnio faze koje će se realizovati u periodu nakon što fabrika bude završena.
Ivović je istakao da je plan da sedište “Nidec Electric Motor Serbia” od septembra 2022. bude u fabrici i da će se tada početi sa instalacijom opreme i mašina za proizvodnju, nakon čega će se proizvoditi prvi uzorci.
Podsetio je da je Nidek potpisao sporazum o strateškom partnerstvu sa Fakultetom tehničkih nauka u Novom Sadu i da budući inženjeri imaju šansu da se profesionalno ostvare na domaćem terenu.
“Ovo je idealna prilika za mlade inženjere da uče i razmisle da svoju karijeru i svoju budućnost grade u stranoj kompaniji, a da pri tome ostanu u svojoj zemlji”, zaključio je Ivović.
Menadžer kvaliteta u kompaniji Nidek Srbija Željko Šopalović rekao je Tanjugu da se u kompaniju zaposlio polovinom novembra prošle godine i da se za kratak period upoznao sa japanskom kulturom i načinom poslovanja.
Objasnio je da se njegov sektor u kompaniji odnosi na kontrolu kvaliteta i podršku proizvodnji i da je u kompaniji počela obuka zajedno sa kolegama iz Poljske i Nemačke.
Kazao je da su za proizvodnju električnih motora potrebna kućišta koja su od livenog aluminijuma i bakarnih žica, mageti, ležajevi, izolatori i osovine od čelika, i istakao da se za sada u kompaniji razmatraju lokalni i regionalni dobavljači.
Nakon obilaska kancelarije u Spensu i gradilišta, ekipa Tanjuga prošetala se Novim Sadom i pitala građane šta misle o Nideku.
Stariji Novosađanin kazao je da su ovakvi projekti izuzetno značajni, kako bi se sprečilo da mlad ljudi odlaze iz zemlje i da bi se stvorili uslovi za sigurna primanja i viši standard.
Snežana Savić Blagojević, poreklom iz Doboja, kaže da o Japancima ima izuzetno pozitivno mišljenje, jer je taj narod pružio pomoć Bosni i Hercegovini posle rata.
“Japanci su dovodili svoje stručnjake koji su implementirali projekte i kontrolisali novac koji su ulagali do samog kraja projekta. Tako da Japancima potpuno verujem”, kazala je ona. Novinar u penziji Kosta Rajović kazao je da će “Nidek” u Srbiji otvoriti nove prilike i smanjiti nezaposlenost.
Kompanija “Nidek” osnovana je 1973. godine u japanskom gradu Kjoto, a danas je svetski lider u proizvodnji svih tipova elektromotora sa najvećim udelom na globalnom tržištu za male vretenaste motore koji napajaju hard disk pogone. Posluje u više od 40 zemalja, sa približno 340 kompanija iz grupacije i zapošljava više od 120. 000 ljudi širom sveta.
U planu je da ova kompanija u Novom Sadu do 2026. godine otkupi još 16 hektara zemljišta za dalje faze investicije.
Izvor: RTV / Tanjug
Foto: Facebook / Nidec