Ovog meseca uslugu personalne asistencije u Novom Sadu koristi sedam osoba, od toga tri korisnice same plaćaju personalne asistente, a još sedam osoba kojima je usluga potrebna, ostalo je uskraćeno za nju.
Razlog je nedovoljno novca koji je Grad za tu namenu dodelio jedinom licenciranom udruženju preko konkursa, što već godinama predstavlja problem sa kojim se korisnici i zaposleni u udruženju suočavaju.
Dvema korisnicama, kako kažu u Centru “Živeti uspravno”, usluga je neophodna 24h dnevno, jer su bez nje životno ugrožene. Posledično, dodaju, to ugrožava i živote njihovih majki, jer jedna od njih ima 90 godina, dok je druga kardiovaskularni bolesnik.
Novac koji je odobren za projekat još uvek nije prispeo na račun Centra, a i kada se to desi, suma će biti dovoljna da pokrije samo tri meseca troškova – januar, februar i mart.
Grad Novi Sad odobrio je, u međuvremenu, sredstva za javni rad za četiri osobe, ali kako za “021” kaže Mima Ružičić Novković iz Centra “Živeti uspravno”, mimo tog javnog rada potrebno je da se nađe još novca, dok se ne raspiše drugi konkurs koji će, najverovatnije, biti u julu.
– U razgovoru sa predstavnicima grada dogovorili smo se da Centar za socijalni rad krene sa evidentiranjem potrebe za uslugom, tako što će svi sadašnji i potencijalni korisnici poslati zahtev za uslugu. To će biti prvi korak ka proceni potrebe i samim tim ka proceni ukupne cene koja je potrebna da bi se usluga mogla organizovati. Zatim bi trebalo da se, na osnovu toga, promeni Odluka o socijalnoj zaštiti, po kojoj bi ova usluga trebalo da se finansira direktno iz budžeta, odnosno posredstvom javne nabavke, a ne sa iste linije sa koje se finansiraju projekti – objašnjava ona.
Razgovori sa predstavnicima gradskih vlasti traju već deceniju, s obzirom na to da je ovo deseta godina kako se organizuje usluga personalne asistencije u Novom Sadu. I dok su se “osobe za stolom” menjale, tema je ostajala ista, a problem nerešen.
– Ovo je usluga koja bi trebalo da bude pravo svake osobe. Ono što je strašno jeste da je to trebalo da se uradi u periodu od 2014. godine do sada. Izgubili smo pet godina i to je stvarno problem. Ali ako se to sad reši u ovoj godini onda će od sledeće godine sve krenuti da funkcioniše kako treba, jer će to biti nešto što prepoznaje gradski sistem socijalne zaštite i moći će da se računa na određenu sumu novca, tako da će usluga biti na raspolaganju svima kojima je potrebna – nada se Ružičić Novković.
Ukoliko se procena završi do juna, Odluka o socijalnoj zaštiti mogla bi da bude izmenjena na septembarskoj ili oktobarskoj skupštini. Do tada bi trebalo da bude završen i Pravilnik o minimalnim standardima za sprovođenje usluge, kao i monitoring nad Centrom “Živeti uspravno”. Ako svi ovi uslovi budu ispunjeni, budžetom Grada Novog Sada za 2020. mogla bi da se predvide direktna sredstva za raspisivanje javne nabavke.
– Ja pre svega upućujem molbu Centru za socijalni rad i Gradskoj upravi za socijalnu zaštitu da se to u ovoj godini to završi jer je ovo deseta godina kako centar organizuje uslugu kao pilot. Mi smo u maju 2018. imali pet korisnika, u oktobru 14, i sad se ponovo vraćamo na pet, zato što nije obezbeđen kontinuitet. U septembru će ponovo biti novca, pa ćemo moći jedan broj korisnika da uključimo. Ipak, to je jako velik problem kad ljudi imaju četiri, pet meseci uslugu, pa im se onda prekine – kaže Ružičić Novković.
Za sada, u Centru pokušavaju da se snađu uz pomoć kampanje prikupljanja novca za plate asistenata, ali i saradnje sa drugim organizacijama i fondovima.
– Imali smo sastanak i sa predstavnicom Rekonstrukcija ženskog fonda. Ovaj fond od 2016. godine pa naovamo pruža podršku samostalnom životu žena sa invaliditetom u Novom Sadu i dogovorili smo šta može da se uradi da se pronađe novac da što više korisnika može da koristi ovu uslugu. Zahvaljujući kampanji i saradnji sa građanskim inicijativama, uspeli smo da premostimo ovih prvih nekoliko meseci u godini.
S druge strane, gradonačelnik Miloš Vučević rekao je, prošle nedelje, da novac nije problem kada je u pitanju ova usluga.
– Mislim da sa ljudskog aspekta društvene solidarnosti, ne treba da bude dileme da to treba podržati. Grad koji ima budžet od 25 milijardi svakako može da nađe pare za te stvari. Sad ono što je pred nama na putu kao izazov jeste da rešimo tehničko-administrativne stvari – naveo je.
Tehničko-administrativne stvari uključuju promenu Odluke o socijalnoj zaštiti kao i rešavanje radnog statusa asistenata koji bi trebalo da se vode kao zaposleni u javnom sektoru.
Izvor: 021
Foto: Ilustracija/Pixabay