Na Salašu 137, nadomak Novog Sada, sinoć je upriličena jedinstvena olfaktorna večera pod nazivom “Mirisni ukusi, ukusni mirisi”, u organizaciji pomenutog restorana i gospodina Juraja Sotošeka-Rihtareca.
Ova nesvakidašnja večera, na kojoj je uz probu 12 retkih parfema bilo posluženo 12 sledova odgovarajuće hrane, organizuje se već neko vreme u svetskim metropolama. Ovoga puta, na Salašu 137, ekskluzivno za 40 zvanica, upriličena je gozba na kojoj su se uparivali mirisi sa hranom, a gosti su bili u prilici da osete kako je kada se spoje mirisi u ukusi u najmirisniju večeru koju su doživeli. Svako jelo bilo je napravljeno od najkvalitetnijih lokalnih namirnica koje su bile iskomponovane tako da interpretiraju parfem.
Olfaktivna ili olfaktorna večera je prilika da se doživi novo osetno iskustvo. Ne fokusira se samo na jedno od osećaja ukusa, mirisa, vida, već nudi potpuno organoleptičko iskustvo i to tako da se
odjednom spoji osećaj mirisa i ukusa. U svojoj srži, olfaktivna večera označava sljubljivanje parfema (mirisa) i hrane te uparivanje odgovarajućeg pića. Svako napravljeno jelo je svojevrsna interpretacija parfema, dakle jelo je inspirirano određenim mirisom, a hrana je fizički oblik parfema. Osoba se navodi da nakon mirisanja parfema, doživi istu ili sličnu senzaciju konzumiranjem hrane.
Proces stvaranja olfaktivne večere je dug jer se prvo testiraju zanimljivi parfemi, koji se zatim selektuju kao pogodni da se pretoče u hranu. Ova pojava popularizovana je krajem 90-ih godina u Parizu i Njujorku. Kuvari s Mišelinovim zvezdicama su sebi zadavali zadatke da miris doslovno pretoče u ukus svojim
veštinama.
Juraj Sotošek-Rihtarec je dugogodišnji zaljubljenik u svet mirisa, a parfemi su njegova strast. Magistrirao je političke nauke na
Univerzitetu u Zagrebu i Evropske Poslove na Univerzitetu u Parizu, čime je stekao status konsultanta, što je kasnije iskoristio u svetu parfema. Trenutno radi kao business
development manager za jednu hrvatsku kompaniju i obogaćuje portfolio ekskluzivnim svetskim brendovima, te pregovara način poslovanja. Prve korake u svet parfema napravio je 2012. godine kada je pokrenuo svoj blog imena “BL’eauOG”, a nedavno ga pretvorio u website o retkim i ekskluzivnim parfemima sveta (www.bleauog.com). Nakon što ga je počeo pisati na engleskom jeziku, blog je doživeo veliki uspeh, a Juraj je bio pozvan na TED konferenciju kao govornik na temu parfema, što ga je učinilo
trećom osobom na svetu da na TED konferenciji priča o tome, nakon Luce Turina i Chandlera Burra. Sva znanja i veštine usvajao je dok je živeo u Parizu i studirao na Sorboni te upijao tajne i veštine svetskih parfumera. Poslednjih nekoliko godina radi kao vanjski konsultant nekolicine prestižnih svetskih parfemskih
brendova za pitanja marketinga, tržista i brend menadžmenta.
Juraj je osmislio “olfaktivni meni” ponudivši otprilike 40-ak parfema. Parfemi su se mirisali tri meseca u saradnji sa Salašem 137 (Dankom Mudrinić) dok nisu došli zajedno do 20-ak i na kraju
poslednijh 12 koji čine sadašnji meni. Juraj je bio kustos čitave večeri tako što je navodio goste kako da degustiraju sledove.
Objašnjavao je svaki parfem i obrazlagao priču o njemu, kako i zašto je nastao, nakon čega je predstavljao jelo koje je stiglo za sto i sastojke u njemu.
Autor: NsHronika
Foto: Mladen Sekulić