Okrugli sto pod nazivom “Dunav – uključivanje Srbije u Trans -evropske transportne i energetske mreže” održan je u Novom Sadu!
U organizaciji Evropskog pokreta u Srbiji, Foruma za međunarodne odnose, Beogradskog foruma za političku bezbednost i Fakulteta za Evropske i pravno-političke studije, juče je u Galeriji Matice srpske u Novom Sadu održana konferencija koja je okupila ljude, kako iz vladinog tako i iz civilnog sektora, goste iz regiona sa kojima smo povezani pograničnom zonom Dunava, Mađarske, Rumunije i Hrvatske.
Okrugli sto imao je za cilj upoznavanje šireg auditorijuma sa Berlinskim procesom i Evropskom strategijom za region zemalja kroz koje protiče reka Dunav, zatim prikaz analitičkog izveštaja o integrisanju Srbije u Trans-evropski transport i energetske mreže, kao i iskustva , potencijale i prosperitet u pograničnoj saradnji dunavskog regiona.
To su ujedno i bile teme tri panel diskusije, a na samom početku goste je pozdravio Aleksandar Simurdić ispred Evropskog pokreta u Srbiji, kancelarije u Novom Sadu, i Jelica Minić, predsednica Foruma za međunarodne odnose Evropskog pokreta u Srbiji, koja je istakla da Dunav višestruko zaslužuje jednu debatu poput ove, jer je to reka koja predstavlja jedan od najvažnijih resursa koje Srbija ima u pogledu transporta, energetike i ekologije. Takođe, Dunav predstavlja jednu funkcionalnu polugu za bržu integraciju u Evropsku uniju, gde bi uz minimalna ulaganja dobili mnogo. Pored profesora Miroslava Jovanovića , gostima se obratio i Ištvan Pastor, predsednik Skupštine Vojvodine:
– Civilni sektor je veoma značajan jer on daje dodatni impuls i težinu određenim temama, bez obzira na to da li je politika spremna u datom momentu podržati to ili ne. Mislim da je dunavska priča jedna od takvih tema oko koje su uloženi značajni napori kako civilnog tako i vladinog sektora. Voleo bih da u budućnosti dobijemo izdašnija sredstva, kako bi podunavski identitet došao do izražaja i time bi se realizovali mnogi razvojni projekti. Skupština Vojvodine ima značajnu ulogu u tome i bez obzira na političku strukturu buduće vlasti, nastaviće sa ovim radom.
Prva panel diskusija se bavila Berlinskim procesom i Evropskom strategijom za dunavski region u kojoj je državni sekretar u ministarstvu za saobraćaj i infrastrukturu Republike Srbije, Imre Kan rekao da se ova strategija bavi svim sferama plovidbe na rekama i da je vlada donela akcioni plan koji će je realizovati.
– Ministarstvo ima obavezu da nakon dve godine podnese vladi izveštaj o svom radu. Mnogo je urađeno u sređivanju celokupnog sistema. Sadržaj strateškog plana je razvoj od 35% robnog transporta do 2025. u odnosu na 2012. a cilj strateškog plana je uspostaviti celokupni nadzor vodenih puteva u zemlji.
Ana Ilić, predstavnik kancelarije za Evropske integracije Vlade Republike Srbije napomenula je da treba staviti veći akcenat na finansiranje projekata, na jačanje infrastrukture, bolje povezivanje, razvoj ljudskih resursa.
– Potrebno je identifikovati šta su prioriteti. Berlinski proces daje političku podršku ali on se operacionalizuje i tu je ključna stvar jer se oblasti transporta daje veliki značaj – rekla je Ana Ilić.
Na drugom panelu se govorilo o inkluziji Srbije u Trans-evropska transportna i energetska mrežna istraživanja. Aleksandar Kovačević sa instituta Oxford predstavio je istraživanje i analitički prikaz o tome šta je to donji Dunav, istakavši da je Dunavska strategija jedan kontinuum.
– Udaljenost od mnogih centara ekonomskog rasta opredeljuje korisnike sve više rečnim i pomorskim putevima. Postoji velika razlika između zapadne Evrope i zemalja dunavskog regiona. Nažalost mi imamo poremećeni vodni režim što na izlaze opasnosti od poplava usled ogoljenog terena pored rečnih tokova – istakao je Kovačević.
Dr Mirjana Kranjac ukazala je da nažalost u Pokrajinskoj vladi nemamo ni jednog stručnjaka koji se bavi vodnim transportom, te da je na zahtev Kineske ambasade urađena mapa koja obuhvata sve centre i luke duž Dunava. Na kraju je zaključeno da je potrebno imati kvalitetnu infrastrukturu da bi se privukli investitori.
Poslednja panel diskusija je okupila goste iz regiona, Rumunije, Mađarske i Hrvatske, sa kojima je Pokrajinska vlada sarađivala proteklih godina kroz IPA projekte i realizovala mnoge značajne projekte, naglasio je Branislav Bugarski, pokrajinski sekretar za međuregionalnu saradnju i lokalnu samoupravu.
– Došli smo da zaključka da će kanal Begej biti najzanimljiviji projekat . Podnet je projekat rehabilitacije Begeja. To je projekat koji je dosta zanimljiv i ima budžet 13,8 miliona evra. Ima velike šanse da postigne velike rezultate u regiji a novac će pomoći revitalizaciji prevodnice – izjavio je predstavnik Rumunije, Adrian Luput.
Predstavnici mađarskih podunavskih područja Bela Kakas i Sandor Rausch složili su se da nas povezuje Dunav i da ćemo na kanalu Baja-Bezdan još dugo ploviti!
Zrinka Čobanković ispred Vukovarsko-sremske županije je rekla da su oni uvek naglasak stavljali na prekograničnu saradnju jer tu vide veliki potencijal.
Rezime okruglog stola održanog u Novom Sadu jeste u naglašavanju prioriteta, a to je reka Dunav, njena multifunkcionalnost, koja može doneti mnogo benefita u raznim privrednim granama i lakše evrointegracijsko pozicioniranje Srbije i priključivanje Evropskim fondovima.
Autor: Bojana Šević