Neki bi možda klasifikovali Indeks kao još jedan u nizu sendviča, ali za Novosađane on je deo istorije, kako lične, tako i gradske.
Indeks sendvič, sada već poznati gastro-brend Novog Sada nastao je sredinom osamdesetih u studentskom gradu, kada je u neposrednoj blizini Poljoprvirednog fakulteta i Fakulteta tehničkih nauka otvoren kiosk “Akademac” kasnije preimenovan u “Vanesa”, koji je već posle nekoliko meseci dobio konkurenciju u obliku kioska brze hrane “Maja”.
Oba kioska rano su krenula sa usavršavanjem sada već slavnog sendviča, pa se tako prvih godina Indeks stalno menjao uslovljen konkurencijom i željom za uspehom vlasnika ova dva kioska.
Nemoguće je utvrditi iz kog tačno od ova dva kioska je potekao prvi Indeks sendvič kakav danas poznajemo. Denis Ulsen iz Petrovaradina koji je 1984. godine otvorio “Akademac” opisao je nastanak ovog sendviča iz svoje perspektive.
– Stvarno ne može da se kaže ko je stvorio Indeks. Stvorili su ga i ‘Maja’ i ‘Vanesa’ i to u borbi, znači u konkurenciji. Ono što smo mi imali bio je sendvič i ono što su oni imali bio je sendvič. I onda u takmičenju ko će bolji sendvič da napravi, ko će imati više mušterija, sendvič kakav je sad nastao je posle par godina konkurencije između ‘Maje’ i ‘Vanese’ -, ispričao je Denis.
Prava istina je, rekao je, da je “Vanesa” prva počela sa sendvičima, a da je samo ime poteklo u “Maji”.
Pošto su se tu hranili studenti, njena logika je bila da “kao što u pravom indeksu ima svakojakih ocena, tako i u tom sendviču ima svakakvih sastojaka”.
Ogromnu popularnost Indeks je stekao tek na prelasku iz osamdesetih u devedesete, a recept koji su Novosađani masovno prihvatili, podrazumeva da se pravi na licu mesta – šunkarica se sa sitno iseckanim sirom i šampinjonima peče na plotni, peku se i obe strane uvek svežih kifli, a potom se filuje premazima i začinjava po želji.
Kako je nekad pričala vlasnica “Maje”, Indeks sendvič se sam od sebe, bez ikakvih promocija i reklama, našao na gastronomskoj mapi Novog Sada.
– Indeks je sada poznat jer ljudi znaju šta mogu da očekuju i zato se stalno vraćaju. Prosto, radi se o kvalitetu i mušterije znaju da će biti site i zadovoljne. To je toliko daleko otišlo da neki kada dođu iz inostranstva u Novi Sad odmah navrate na Indeks -, poručila je Ruža Marković.
U sveopštoj poplavi najrazličitije brze hrane, novosadski Indeks sendvič i dalje ne gubi na popularnosti. Konkurencija jeste velika, ali originalnost, istrajnost i kvalitet su ovaj proizvod ustoličili kao jedan od zaštitnih znakova kulinarske ponude Novog Sada. Indeks sendviči se danas mogu pronaći i u drugim gradovima, naročito u Vojvodini, ali svakako su najlepši kada se konzumiraju upravo tu gde su nastali.
Izvor: 021.rs
Foto: Pixabay