Udruženje novinara Srbije sa svojim ogrankom Društvom novinara Vojvodine organizovalo je u Kulturnom centru Novog Sada tribinu o poštovanju etičkih standarda u srpskom veb novinarstvu i na društvenim mrežama. Tribinu je otvorio bloger i veb urednik novosadskog Dnevnika Aleksandar Grubeša pozdravivši pritom sve učesnike i prisutne na javnoj diskusiji. Nakon što je moderator tribine Aleksandar Grubeša predstavio sve učesnike javne diskusije, među kojima su urednica sajta Udruženja novinara Srbije Kristina Kovač, veb urednik Radio televizije Vojvodine Ladislav Lazić, novosadski novinar i urednik portala 021 Slobodan Krajnović i veb urednik beogradskog Danasa Bojan Cvejić, započeo je debatu pitanjem “Koliko se poštuju etički kodeksi na portalima u Srbiji?”.
Odgovarajući na ovo pitanje novosadski veb urednik Ladislav Lazić kazao je da prateći rad svojih kolega ne nailazi na probleme koji se tiču pridržavanja etičkih kodeksa koji se poštuju i da iako medijska etika kao stavka zakonski nije jasno uređena, pozitivna manjina srpskih veb redakcija pazi na etiku i moral prilikom plasiranja medijskog sadržaja u javnosti. Veb urednik elektronskog izdanja beogradskog dnevnog lista Danas Bojan Cvejić naglasio je da se u današnjoj medijskoj sferi više krše etička pravila na portalima nego u štampanim medijima zbog težnje ka većem broju posetilaca, kojima je jednim klikom zadovoljena želja za informisanjem.
Senzacionalizam, prema jednoglasnom stavu svih učesnika tribine, predstavlja najvećeg neprijatelja sadržaja na portalima jer se teži ka opremi teksta čiji tizeri služe da na prvi pogled “ulove” medijskog konzumenta i internetskog korisnika, a da pritom taj naslov ne prati sadržaj teksta. Na pitanje moderatora tribine Aleksandra Grubeše koje se odnosi na ponašanje medija na društvenim mrežama urednik portala 021 Slobodan Krajnović naveo je da se mediji u Srbiji dele u tri grupe, a to su tabloidi koji ekstremno krše etičke standarde zbog što većeg profita, mediji koji poštuju sva pravila profesije i novonastali mediji koji se finansiraju direktno iz budžeta političkih stranaka.
– Moram biti iskren u vezi sa stavkom koja se tiče ponašanja na društvenim mrežama i priznati da ne ulazim puno na društvene mreže jer mi u redakciji društvene mreže koristimo isključivo kao alat da plasiramo medijske priloge čitaocima – izjavio je Krajnović.
Redakcijska pravila ponašanja u novosadskim medijima, na osnovu stavova učesnika tokom diskusije, zavise isključivo od uređivačke politike medija koja određuje kakvi će veb prilozi izazvati najveću pažnju među medijskim konzumentima i to odluči da plasira na društvene mreže, a novinar kao pripadnik onlajn sfere mora voditi računa o prilozima koje objavi na svom privatnom profilu jer publika, među kojom ima i medijski nepismenih lica, tu objavu može protumačiti kao lični stav, a ne kao objavu jednog predstavnika medija.
Urednica sajta Udruženja novinara Srbije Kristina Kovač istakla je da je Udruženje novinara Srbije objavilo vodič sa preporukama za ponašanje medija na društvenim mrežama, a jedna od preporuka je da se novinari ne raspravljaju sa komentatorima na društvenim mrežama. Prema podacima koji obuhvataju istraživanje medijske publike sa društvenih mreža, kojima raspolaže novosadski medijski delatnik Slobodan Krajnović, 97 odsto korisnika društvenih mreža u Srbiji prati medijski sadržaj preko Facebook-a, 2,5 odsto prati medijski sadržaj preko Twitter-a, dok ostatak udela korisnika društvenih mreža odlazi na ostale društvene mreže na kojima se objavljuju medijske priče.
U razgovoru za NS Hroniku o ulozi marketinga u finansijskom opstanku novosadskih portala novinar Slobodan Krajnović kazao je da bez marketinške potpore mediji ne mogu dugo opstati i da su od neprocenjive važnosti komunikološke sposobnosti i edukacija zaposlenih u marketing službi jednog medija jer oglašivača jedino interesuje koliko će mu medijska reklama koju je platio na nekom portalu povećati obim posla.
Na kraju tribine zaključeno je da je internet nastao zbog korisnika, a ne zbog medijskih servisa i da ima ulogu posrednika između medijskog konzumenta i medijske platforme.
Realizaciju ovog javnog skupa je kao projektnu aktivnost podržao Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama.
Autor i Foto: Anđela Zec