Početna Gradske teme Vozni park GSP-a bogatiji za 100 novih autobusa

Vozni park GSP-a bogatiji za 100 novih autobusa

0

Javnom gradskom saobraćajnom preduzeću „Novi Sad“, tokom prethodne i ove godine, isporučeno je 100 novih autobusa, od kojih je 29 stiglo prvog aprila.

Na taj način, obnovljeno je više od polovine operativnog voznog parka ovog preduzeća. Kako za „Dnevnik“ kaže v. d. direktora JGSP „Novi Sad“ Ivan Radojičić, s obzirom na epidemiju virusa korone, prioritet preduzeća je očuvanje zdravlja zaposlenih i građana, odnosno putnika, kao i organizacija reda vožnje.

– Zamenom starih, dotrajaih vozila za nove, povećava se bezbednost i udobnost putnika, ali i smanjuju troškovi za gorivo i popravke – objasnio je Radojičić. – Kako je gas povoljniji i manje štetan za prirodu od nafte, spojićemo lepo i korisno, te će se novim vozilima, prema procenama, uštedeti oko 26 miliona dinara na mesečnom nivou.

Kako bi se planirani red vožnje za radni dan ostvario, potrebno je angažovati 203 autobusa, te će se nabavka vozila nastaviti uz pomoć Grada Novog Sada, koji ima ponudu Evropske banke za obnovu i razvoj za kupovinu 10 električnih vozila.

Nakon digitalne konferencije sa direktorkom Evropske banke za obnovu i razvoj Odil Reno Baso, gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević u martu je saopštio da se planira „zelena“ investicija za javni prevoz u okviru akcionog plana za program tzv „zelenih gradova“ (GCAP), gde će EBRD sa kreditom od 8 miliona evra finansirati kupovinu do 10 niskopodnih električnih autobusa i 4 punionice, čime bi dve linije gradskog prevoza postale potpuno „zelene“.

– Smatram da je prethodno rukovodstvo dobro upravljalo radom gradskog prevoznika, tako da sam nastavio tim putem, uz manje korekcije, koje se odnose na finese u unapređivanju procesa rada i podmlađivanju kadrovske struke. Preduzeće je pretrpelo ozbiljne gubitke zbog epidemije koronavirusa. Srećom, Grad Novi Sad, na čelu s gradonačelnikom Milošem Vučevićem, nije zaboravio JGSP „Novi Sad“ i znatno nam pomaže u prevazilaženju posledica epidemije. U Planu poslovanja preduzeća za ovu godinu budžet je manji za 400 miliona dinara u odnosu na lane. Uprkos gubicima i finansijskim problemima, broj zaposlenih ostao je isti kao pre pandemije virusa korone, te su plate bile redovne i u punom iznosu za sve zaposlene, kojih je 1.300 – navodi v. d. direktora JGSP-a.

Iako je ove godine budžet manji, u planu je uređenje dolaznog perona na Međumesnoj autobuskoj stanici, gde će se promeniti i dotrajali, stari kiosci, koji su, kako je Radojičić naglasio, prva slika koju putnici koji dolaze u grad vide, a koja ne ostavlja sjajan utisak. Kiosci će biti zamenjeni i na okretnici u Šafarikovoj ulici u drugom kvartalu ove godine.

Manji prihodi zbog onlajn nastave

Zbog vanrednog stanja prošle godine, JGSP “Novi Sad” imao je smanjene prihode, pošto je prevoz bio obustavljen tokom dva meseca. U tom periodu, vozači su besplatno prevozili zdravstvene radnike, a nakon vanrednog stanja, autobusi su nastavili da saobraćaju po redovnom redu vožnje. Na obim posla i prihoda uticala je i mogućnost rada od kuće za korisnike radničkih markica, kao i onlajn nastava u školama i fakultetima. Procenjeno je da ovo preduzeće, zbog trenutne epidemiološke situacije, gubi oko 100 miliona dinara mesečno zbog smanjene prodaje karata i markica.

– Počeli su radovi na novoj stanici za tehnički pregled i radioničarski prostor, a izdvojeno je i 30 miliona dinara za remont radionice za bravarsko-limarske radove. Kako je gradski prevoz „živ organizam“, inženjeri JGSP “Novi Sad” konstantno prate i analiziraju potrebe za prevozom, tako da su promene aktuelnih ili uvođenje novih linija uvek moguće. Nakon svake peticije koju sugrađani predaju izlazi se na teren, gde se trudimo da proverimo njihove tvrdnje i dalje postupamo spram njih. Najviše peticija tiče se novih stajališta i tada se odlazi u probnu vožnju, kako bi se proverile potrebe građana, te ako se uspostavi da su opravdane, na naš predlog se te izmene i usvajaju – istakao je Ivan Radojičić.

Nakon izmena zonsko-tarifnog sistema 25. maja prošle godine, donesen je i nov Cenovnik usluga prevoza, u kome su cene karata znatno pojeftinile, naročito u prigradskim naseljima. Uz to, učenicima i studentima je na teritoriji novosadske opštine omogućena i kupovina godišnjih karata za 5.000 dinara.

– Uprkos jeftinijim kartama još uvek, nažalost, imamo putnika koji smatraju da je normalno i samo njihovo pravo da ne plaćaju prevoz. Neki putnici, očigledno, imaju pogrešno poimanje korišćenja usluge javnog prevoza. Srećom, takvo ponašanje je prepoznato i sankcionisano kao prekršaj, za koji su predviđene kazne od 6.000 dinara, tako da verujemo da će se uz pomoć Komunalne milicije neplaćanje prevozne karte potpuno iskoreniti. Naše kontrolore obučavamo da izbegavaju konflikte sa putnicima, ali uprkos tome, dešavaju se neprijatne situacije. Što se tiče plaćanja prevoza, ne možemo da izdvojimo posebno neku grupu koja plaća ili ne plaća kartu. Falsifikovanje voznih karata je sada gotovo onemogućeno zbog nekoliko elemenata zaštite, pomoću kojih kontrolori mogu otkriti falsifikat. Ukoliko se otkrije falsifikovanje, koje se svrstava u krivično delo, postupak dalje preuzima policija, za šta je kazna do tri godine zatvora – rekao je Radojičić.

Gradski prevoznik je prošle jeseni uspešno završio novu nabavku sistema elektronske naplate, koji je proširen na linije u prigradskom i međumesnom saobraćaju. Osim mnogobrojnih benefita za putnike i preduzeće, novim sistemom biće moguće odrediti tačan broj ljudi u autobusu, što će pomoći i pri obezbeđivanju optimalnog broja i tipa vozila, ali će kontrolori odlaziti na linije na kojima je utvrđen velik broj onih koji nisu platili kartu, odnosno, oni će imati uvid u kritične linije.

– Preduzeće sprovodi sve mere koji je propisao Gradski štab za vanredne situacije, a njihovo sprovođenje kontroliše gradska inspekcija – kazao je Ivan Radojičić. – Autobusi su izlepljeni nalepnicama koje informišu građane da u vozilima moraju nositi zaštitne maske, a naši vozači su obavezni da skreću pažnju putnicima na nošenje maski. U planu je i postavljanje dezobarijera koje su prilagođene za autobuse, a kako bi se kontrolisao kapacitet popunjenosti vozila, koji je ograničen na 50 odsto, postoji nekoliko kontrolnih mehanizama. Imamo kovid redare i umrežili smo vozače sa dispečerskim centrom, te ukoliko vozač uoči da je kapacitet povećan ili popunjen, odmah javlja dispečeru – objasnio je Radojičić.

Vozila na gas

Novih 29 autobusa turskog proizvođača BMC na gas, kupljenih kreditom Evropske banke za obnovu i razvoj za 6,9 miliona evra stiglo je 1. aprila u garažu JGSP „Novi Sad“. Tako je vozni park Gradskog prevoznika bogatiji za 24 solo autobusa tipa „Procitdž 12 CNG“ i pet zlobnih autobusa tipa „Procitdž 18 CNG“.

Kako inženjeri JGSP „Novi Sad“ svakodnevno prate situaciju na terenu, analizira se i potreba za većim autobusima, pa su tako mini autobusi koji su saobraćali na linijama gde je primećena potreba za većim, zamenjeni za solo, solo za zglobni, a tamo gde ni zglobni autobus ne može da ispuni potrebe putnika, šalje se dodatno vozilo. Pored uvođenja dodatnih polazaka i slanja vozila većih kapaciteta tamo gde je potrebno, povećane su i mere higijene u autobusima, te „Ciklonizacija“ dezinfikuje vozila svakog dana pre polaska u saobraćaj, kao i prostorije Međumesne autobuske stanice.

Što se tiče dugoročnih planova i ciljeva JGSP “Novi Sad” v.d. direktora tog preduzeća Ivan Radojičić ističe da su usmereni na pružanje što kvalitetnije usluge javnog prevoza za Novosađane. On dodaje da se prate nove tehnologije, te da se, u skladu sa mogućnostima permanentno obnavlja vozni park, kao i da se red vožnje prilagođava potrebama putnika.

Izvor: Dnevnik
Foto: NSHronika.rs