Problemi sa isplatom “Proliftinga”, jednog od podizvođača radova na novom Žeželjevom mostu, konačno su rešeni i radovi na tom objektu su nastavljeni. U međuvremenu, montirani su i poslednji elementi na paru čeličnih lukova na novosadskoj obali.
– Time su radovi na lukovima praktično okončani, pošto je drugi par koji je montiran na petrovaradinskoj obali završen ranije. U međuvremenu, ispumpana je voda iz kesona jedinog rečnog stuba koji će biti podignut na temeljima stuba koji je nosio i stari most, srušen u bombardovanju NATO 1999. godine – kaže za “Novosti” izvor dobro upućen u detalje gradnje.
Da bi počelo nalivanje betonom jedinog rečnog stuba (četiri obalna, po dva na bačkoj i sremskoj strani, završena su pre više od godinu dana), neophodno je da se uklone ostaci betona i armature starog, što se upravo sada i radi.
– Čim to bude završeno, biće postavljena nova armatura i naliven beton, što bi trebalo da bude gotovo do aprila – maja 2016. godine – dodaje izvor.
Posle toga, sledi navoženje čeličnih lukova ili, kako to kažu građevinari, njihovo lansiranje na stubove sa Dunava. Biće to izuzetno složen poduhvat. Jedan par lukova je, naime, dug 180, a visok 34, dok je dužina drugog čak 220, a visina celih 47 metara. Njihova ukupna težina je čak 11.000 tona!
Mada je špansko-italijanski konzorcijum AZVI ovakav način navoženja lukova najavio kao izuzetnu tehničku novinu, to, bar kod nas, zapravo nije novo. Baržama je, naime, još 2000. na stubove navezena na obali montirana čelična konstrukcija drumsko-železničkog mosta, privremeno napravljenog kao zamena za Žeželjev most. On je i sada u funkciji, a biće uklonjen posle završetka novog.
Kada se čelični lukovi u maju najzad nađu na stubovima u koje će, uzgred, biti ugrađeno 3.000 tona čelične armature i 9.000 kubnih metara betona, počeće uređivanje dve kolovozne trake, dva železnička koloseka i dve pešačke staze.
Sve to bi trebalo da bude gotovo dogodine, u novembru, što znači da će novi Žeželjev most na vreme moći da postane deo brze pruge Beograd – Budimpešta, čija je izuzetno važna tačka.
Posredovala Vlada Srbije
“Prolifting” je sredinom novembra obustavio radove, tražeći da mu se hitno isplati novac za angažovanje specijalnog krana za podizanje elemenata za novosadski par lukova. Pošto je “Mostogradnja”, koja ga je za to angažovala, imala problema sa plaćanjem, morali su da se uključe i predstavnici Vlade Srbije, posle čega su ti problemi rešeni.
Cena
Ukoliko do završetka gradnje ne bude dodatnih zahteva izvođača, ukupna vrednost novog Žeželjevog mosta biće 48,3 miliona evra. Od toga, EU daje 26,2 miliona, AP Vojvodina 14,7 miliona, a grad Novi Sad 7,4 miliona evra. To je, inače, za tri miliona evra više od ugovorene cene (45,3 miliona), a taj novac je izvođaču isplaćen na ime dodatnih radova.
Izvor: Novosti.rs
Foto: Beta