Color Media Communications osmu godinu zaredom organizuje Regionalnu konferenciju o trendovima u telekomunikacijama i medijima – DIGITAL 2021. Ovogodišnji DIGITAL se realizovao u dva formata, online koji je prezentovan u četvrtak 16. septembra i juče, uživo u hotelu Metropol u Beogradu. Događaj je realizovan uz podršku Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije i sledećih kompanija: Telekom Srbija, Telenor Srbija, SBB, A1, Orion telekom, National Geographic i Vision Partners.
Drugi dan konferencije otvorili su Miloš Cvetanović, državni sekretar, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i Nj. E. Jahel Vilan, ambasador Izraela u Srbiji.
Miloš Cvetanović, državni sekretar, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija rekao je da ovakvi događaji vraćaju nadu da ćemo se vratiti u pravu normalu.
“Ova pandemija je pokazala da upravo ona može poslužiti kao katalizator razvoja tehnologija i ono čemu težimo a to je informaciono društvo. Moramo voditi računa da ubrzani razvoj može biti haotičan i da je potrebno regulisati i kontrolisati taj razvoj a opet naći meru u toj regulaciji. Da bi ceo taj proces digitalne transformacije društva mogao da se odvija nesmetano, jako je važno da razvijemo poverenje. Da bi ljudi stekli poverenje moraju stvarno da razumeju tu tehnologiju. Sa druge strane da bi tehnologija mogla dati prave rezultate da bismo videli benefite tehnologije neophodno je da nastavimo sa digitalizacijom svih segmenata poslovanja” – poručio je Cvetanović.
„GODINU DANA POSLE: Tradicionalni panel telekomunikacijskih lidera regiona“ moderirao je Dejan Ljuština, CEO Vision Partners a u panelu su učestvovali Vladimir Lučić, CEO Telekoma Srbije, Dejan Turk, CEO A1 Srbija i A1 Slovenija, Milija Zeković, CEO SBB u Srbiji i CEO Telemach Crna Gora, Majk Mišel, CEO Telenor Srbija i Slobodan Đinović, CEO Orion Telekom. U panelu smo imali priliku da vidimo dalji razvoj svake od ovih kompanija no generalno će se svi truditi da dalje unaprede mrežu koju koriste korisnici kao i njihovo sveobuhvatno zadovoljstvo kroz dobru korisničku podršku.
Vladimir Lučić, CEO Telekoma Srbije naveo je da su se već navikli da rade i u okolnostima koje nameće pandemija, kao i to da se trend korišćenja digitalnih tehnologija nastavio.
„Čitavo tržište u regionu ide u smeru konsolidacije i svi se pripremaju za buduće servise, 5g, grade se optičke mreže i kod nas i u regionu. Naša strategija je vrlo jednostavna, pre svega radili smo na konsolidaciji tržišta Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore. Zatim smo tražili nove izvore prihoda, to je pre svega content, ulažemo dosta u produkciju. Cilj nam je da se širimo i na nova tržišta, kao što su Severna Makedonija, Nemačka i Švajcarska“, istakao je Lučić.
Milija Zeković, CEO SBB u Srbiji i CEO Telemach Crna Gora naveo je da je kompanija SBB unela mnoge novine u proteklih godinu dana, nastavila je digitalizaciju gradova u Srbiji u želji da korisnicima ponude bolji internet, ali i bolju digitalnu televiziju.
„Podaci govore o tome da je prošle godine rast gledanja televizije i način gledanja su potpuno drugačiji nego u prethodnom periodu. Sada se manje gleda linearna televizija, a više se vraća i gleda unazad. Podaci pokazuju da je korišćenje naše videoteke poraslo za 70 odsto, dok je korišćenje interneta poraslo za 60 odsto. Za vreme pandemije imali smo i porast fiksne telefonije. Kada je u pitanju širenje grupacije, u proteklih godinu dana, proširili smo se na dve zemlje, a to su Bugarska i Grčka“, naveo je Zeković.
Majk Mišel, CEO Telenor Srbija istakao je koliko je korisnicima bitno da budu povezani kvalitetnom mrežom na koju mogu da se oslone.
“Telenor se fokusira na dve stvari, ono što isporučujemo korisnicima, i ono što vidimo poslednjih osamnaest meseci a i što će se nastaviti je velika potražnja za povezanošću. Ljudi se oslanjaju na to bilo da rade u kancelariji, od kuće ili u hodu, i upravo taj proces da isporučimo tu konekciju nam je jako važno. Takođe smo primetili povećanu potražnju za kapacitetom. Potreba da se napravi mesto za povećani broj podataka koji treba skladištiti i čuvati. Od nas se očekuje da 7 dana nedeljno, 24h pružamo uslugu i kada sve radi sve je u redu. Međutim kada ne funkcioniše jako je veliki stepen nervoze jer se toliko oslanjamo na mrežu koja nas povezuje. Drugi deo bitan za Telenor je kako isporučujemo svoju uslugu. Mi imamo dva cilja, jedan je da pružimo najbolju uslugu, kvalitetnu mrežu i drugi da naša korisnička podrška bude zadovoljavajuća našim korisnicima” – naveo je Mišel.
Dejan Turk, CEO A1 Srbija i A1 Slovenija istakao je da je fokus na onom što najbolje rade a to je mobilna mreža.
“A1, rebrendiranje u A1 nam je dalo krila, vatru u očima, da osvežimo kompaniju, da ojačamo razlog zašto smo tu. Za nas je godina bila veoma dobra do sada, dobili smo i od naših vlasnika, Meksikanaca i Austrijanaca dodatni novac za investiranje, tako da je bila godina fokusa na ono što radimo najbolje, našu mobilnu mrežu. Podigli smo puno baznih stanica, raširili kapacitete i ušli u polje jakih igrača. Vip je bio poznat po dobrim reklamama, dobrom ponudom, ali mreža možda nije bila kao kod drugih dok je sa A1 potpuno nova priča. Šta bismo želeli sa A1 brendom? Sve ono dobro što je Vip uradio ali da nadogradimo sa kvalitetom, sa boljom mrežom i ulaskom u biznis” – zaključio je Turk.
Slobodan Đinović, CEO Orion Telekom izjavio je tokom konferencije: „Pokušavamo da iskoristimo svoje prednosti, s obzirom na to da smo još uvek mali sistem brže donosimo odluke. U tom kontekstu promenili smo sher holding strukturu, postojeći sher holderi su ostali unutar, a sada je menadžment daleko iznad. Na taj način smo maksimalno olakšali način funkcionisanja“.
Đinović je dodao i to da privode kraju izgradnju optičke infrastrukture u svim većim gradovima.
„Gradimo i prvu solarnu elektranu, tako da će nam data centar biti u potpunosti u snazi koja odgovara potrošnji. Potpisali smo i ugovor sa dva automaker-a za više od 250 elektropunjača“, podelio je Đinović sa prisutnima.
„CREATECH: WHERE CREATIVITY MEETS TECHNOLOGY – Kreativne veštine i nove tehnologije u službi razvoja biznisa“ je sledeći panel koji je moderirao Vladimir Kovač, DigiTalk, a govorili su Natali Delić, Chief Strategy and Digital Officer (CSO, CDO) u Telekomu Srbije, Nebojša Krivokuća, kreativni direktor Communis DDB i Mihajlo Jovanović – Džaril, CEO Fortuna Esports.
Kreativni direktor Communis DDB Nebojša Krivokuća naglasio je da kreativci trenutno žive svoj san.
„Mi sada konačno zahvaljujući fantastično brzom razvoju tehnologije imamo priliku da veoma visok procenat ideja možemo da izvedemo. Suštinska razlika na neko vreme kada su stvari bile analogne, jeste ta što mi sada možemo da imamo vrlo jasne i precizne uvide u realnom vremenu“.
Chief Strategy and Digital Officer (CSO, CDO) u Telekomu Srbije Natali Delić izjavila je da tehnologiju možemo da iskoristimo da kreiramo bolje društvo. Dodala je i to da tehnologija ne postoji radi same sebe, već postoje potrebe korisnika koje dovode do toga da neko kreativno osmisli neke nove stvari. Od 2007. krenuo je trend sa smart telefonima, a to je da zahtevamo mobilnost, korisnici žele da sve ono što im treba nose sa sobom gde god da su.
U sledećem panelu „SECURITY CHECK – Da li su naši podaci zaista bezbedni na internetu ili je to samo privid?“ učestvovali su Stefan Kostić, CEO IPification, Dragan Tanasković, ICT Solutions Direktor, A1 Srbija i Daniela Andrović, viši savetnik u Regulatornoj agenciji za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL). Panel je moderirala Katarina Jonev Ćiraković, ekspert za sajber bezbednost, učesnici su nam predstavili do koje mere postoji privatnost na internetu jer sa svakim klikom koji uradimo online o nama se stvara digitalna biblioteka.
Može biti prividna privatnost, privatnost u meri koliko dozvolimo da ona postoji jer se sa svojim podacima koje ostavljamo na internetu veoma olako ponašamo. Iako i dalje pazimo kada, gde i koliko glasno vodimo svoje telefonske razgovore i dalje bez ikakvog dubljeg razmišljanja prilikom logovanja na različitim sajtovima i platformama ostavljamo veoma lične podatke. Privatnost svakako nikada neće moći da bude u glavnom fokusu kompanija jer će to direktno uticati na njihovu monetizaciju.
Na koji način A1 vodi računa o svojim korisnicima i na koji način su oni bezbedni u online prostoru više je rekao Dragan Tanaskovic ICT Solutions direktor A1 Srbija.
“Mi smo napravili segmentaciju prema industrijskom delu, rezidencijalnom i B2B modelu. Kada pričamo o industrijskom modelu, svi generalno stremimo ka nekim novim brzinama i novim servisima. U tome smo mi prepoznali industrijske komplekse kojima možemo ponuditi zaštićenu komunikaciju zatvorenih mreža. U ovom modelu nudimo 4G mreže gde podaci egzistiraju unutar kampusa, ne izlaze van toga i time smo unapredili sam sistem komunikacija, i zadovoljili potrebu velikih pogona da imaju brzu i bezbednu komunikaciju i da imaju bezbednost podataka. Kada govorimo o biznis modelu odnosno B2B korisnicima model zaštite za one korisnike koji čuvaju podatke trećih lica, oni su svakodnevno izloženi napadu i njima smo pružili sistem koji je razvijen u nekom našem inovativnom okruženju i pružili rešenje skeniranja mreže gde mi njima legalnim hakovanjem šaljemo informacije gde su njihove ranjivosti i dajemo im rešenja kako mogu da ih zatvore. Kada pričamo o rezidencijalnim korisnicima, lansirali smo A1 Netprotect jedno rešenje koje na mrežnom nivou štiti korisnikovu komunikaciju od malvera, fishing-a i zlonamernog sadržaja” – naveo je Tanasković.
„KING IN THE CASTLE, KING IN THE CASTLE: Da li je sadržaj i dalje kralj ili su se pojavili neki novi prinčevi“ je naredni panel u kome su učestovali Vladimir Cerić, teoretičar umetnosti i medija, Biljana Srbljanović, spisateljica i dramska autorka, Gorana Risteski, TikTok Lead, Strahinja Ćalović, ekspert za digitalni marketing i Dragan Varagić, bloger, online strateg i profesionalni predavač Moderator panela je bila Aleksandra Petrovski, Brand storyteller. Sveobuhvatni zaključak panela je da će sadržaj definitivno ostati na tronu samo će mu se kontekst prikazivanja pridružiti da s njim deli ovo visoko mesto.
Tokom pandemije, zatvorene kulturne ustanove su u prvi plan stavili amaterske forme, pogotovo TikTok, došlo je i do eksplozije dupliranih sadržaja. Postoji i bojazan da će hibridizacija rijalitija i dramske forme biti pravac koji bi televizija mogla da eksploatiše. Takođe, ranijih godina publika je zahtevala realnu sliku da vidi na društvenim mrežama a sada prihvata da je sve to setovano, pripremljeno i ne izražava nezadovoljstvo zbog takvog sadržaja. Pozitivna stavka iz pandemije je definitvno što se vratila neka vrsta kolektivnog gledanja i zajedničko praćenje i doživljavanje sadržaja koji nam se pruža u ograničenim količinama da te drži u nekoj vrsti groznice dok ne stigne sledeća doza. Postoji i inflacija sadržaja različitog karaktera, i pozitivnog i negativnog, kvalitetnog i manje kvalitetnog. Kreatori sadržaja treba da vode računa o analitici jer samo oni koji prate trendove i svoje postove u realnom vremenu će opstati.
„NIŠANI U NIŠU: Da li je budućnost u ‘special interest’ medijima“ je poslednji panel u kome su učestvovali Ruža Veljović, direktor Diplomacy&Commerce magazina, Maja Raković, vlasnica Naxi radia, Marija Kambić, direktorka Pluton Logistics i Dragan Marković, gradnja.rs. Moderirao je Marko Andrejić, odgovorni urednik Biznis.rs .
Koliko su specijalizovani mediji u fokusu i koliko se mogu monetizovati bila je tema ovog panela. Svi u specijalizovanim medijima moraju dobro da poznaju svoju publiku i da im donesu kvalitetan i pre svega potreban sadržaj. Velike marketinške agencije ne prepoznaju benefit oglašavanja u ovakvom mediju i generalno se komunikacija mora voditi direktno sa klijentom jer on zna kome se obraća i može da prepozna da realnu prodaju svojih proizvoda i usluga može ostvariti upravo predstavljanjem istih u specijalizovanim medijima.
Regionalna konferencija o telekomunikacijama i medijima DIGITAL 2021 je kao i svake godine otvorila mnogo novih pitanja i napravila mesta da sledeće godine se potrudimo da i na njih odgovorimo. Za sve informacije o govornicima i agenda pogledajte sajt konferencije http://digitalconference.rs/sr/ a ukoliko želite da odgledate celu konferenciju posetite YouTube kanal Color Media Communications.
Foto: Goran Zlatković