Predstava “Enciklopedija živih”, bila je svojevrstan kulturni performans, koji paradoksalno objašnjava uzrok i posledice večitog srpsko-albanskog pitanja.
Početak predstave je simbolično obeležio potpuno razgolićavanje glumaca koji simbolično predstavljaju Srbiju i Albaniju. Uz pratnju orkestra koji se takođe nalazio na sceni izvedeno je nekoliko simboličnih numera, uključujući i Bajaginu pesmu “Berlin”.
Dvojezičnost predstave dala je do znanja da ovde nema pobednika i poraženih i da su obe strane, srpska i albanska, podjedanko odgovorne za sve istorijske trzavice, pobede i poraze.
Ekipa glumaca mešovitog sastava maestralno je prikazala ovaj uvek aktuelan problem. Uz podjednako poštovanje izvedene su himne Srbije i Albanije.
Centralni događaj predstave bila je takozvana tajna večera kojoj su prisustvovali visoki državnici obe zemlje u kojoj su zastupljeni monolozi aktuelnih premijera, kao i pojedinih vrlo popularnih ministara.
Stihovi pesme “Miljacka”, kao aluzija na pevačke sposobnosti našeg veoma poznatog državnika, doveli su do kulminacije već razgaljenu publiku, koja je skandirala, što nije karakteristično za pozorišnu publiku.
Reditelj predstave Zlatko Paković obratio se publici rečima:
– Ova predstava nema za cilj da promoviše politiku, pobeđenu ili poraženu stranu, već da na neki način oda počast žrtvama nečije gluposti, a dobro je poznato i čije. Radni naslov ove predstave inače glasi ‘Enciklopedija živih iliti Ko im jebe mater’.
Autor: Jelena Dopuđ
Foto: Marko Dabetić