U okviru 13. Beogradskog festivala igre, i Novosađani su bili u prilici da se prepuste uzburkanoj energiji i vulkanski snažnoj igri u komadu “Primarna trilogija”, “Drezden Frankfurt” igračke kompanije, pod umetničkim vođstvom koreografa Jakopa Godanija, na sceni “Jovan Đorđević”, Srpskog narodnog pozorišta (SNP), dan nakon beogradske festivalske premijere.
Glavno sredstvo izražavanja – kompleksna i konceptualno ogoljena koreografija, za Godanija koji u ovom komadu, pored koreografije, potpisuje i kostim, dizajn, svetla i scenografiju, jeste način da se igrom prikaže da je ona snažna koliko i druge umetnosti:
– U koreografijama pokušavam da prikažem dokle je evoluirala baletska tehnika. Pokušavam da stvorim jezik koji izražava svaku česticu tela i elektricitet mozga – veli Jakopo Godani, kadgodnji solista baleta “Frankfurt”, pod vođstvom znamenitog Vilijama Forsajta, i saradnik najreferentnijih svetskih plesnih kompanija, a danas umetnički direktor “Frankfurt Drezden dance company”.
Upravo, forsajtovskim nadahnućem oprljen, Godani je u kostimu sveden i oneobičajeno klasičan, dočim je u umetnosti savremene igre i izraza – radikalan, brz, eksplozivan, te gledalac stiče utisak da se prizori u “Primarnoj trilogiji” smenjuju kao na filmu, i da scene u kojima se baletske formacije od individualnih preko duetskih, a par trois, i grupnih, menjaju brzinom filmskog kadra, dočaravajući prirodu odnosa među ljudima.
Oblikovani kroz kreativnu delatnost, kakav baletski izraz jeste, izvođači (njih 15-oro) različitih nacionalnosti, obrazovanja, mogućnosti u pogledu izražavanja telom i pokretom, bivaju kritična i svesna bića koja međusobno komuniciraju veštinom matematičke preciznosti i ozbiljno zahtevne fizikalnosti pokreta, stvarajući vlastiti, osobeni identitet.
Praćeni eksplozivnom i ekspresivnom muzikom dvojca “48nord”, sa kojima Godani sarađuje čitavu deceniju, uz neverovatno efektnu upotrebu svetla, u oba slučaja apsolutno u funkciji poetike i estetike koreografije “Primarne trilogije”, baletski izvođači su prikazali jedinstvenost u virtuoznosti svojih telesnih mogućnosti.
Pažnji ženskog dela publike, virtuoznost pokreta, strastvenost igre savršenog tela za nijansu izraženije je pokazao Švajcarac, Gijom Kvo, te Brazilac Gustavo Gomez i Australijanac Džoel Smol, izmamivši pored aplauza i ovacija, i vrle uzdahe zadovoljstva, uz pokoji nevaljali komentar!
U prepunoj sali “Jovan Đorđević”, međ ljubiteljima i štovaocima savremenog baletskog izraza, prepoznali smo i: teoretičara i istoričara umetnosti, Nebojšu Milenkovića; upravnika SNP, Aleksandra Milosavljevića; upravnicu Galerije Matice srpske, Tijanu Palkovljević Bugarski ; predsednika Matice srpske, Dragana Stanića; kompozitora, Stevana Divjakovića; novinarke Jovanku Bebu Stepanović i Bojanu Karavidić; direktora Zavoda za kulturu Vojvodine, Vladu Kopicla; teoretičarku, Veru Kopicl; pijanistkinju, Ritu Kinku; baletske prvake, Milana Lazića i Aleksandru Ketig; Jelenu Ubović; Sinišu Bokana; Jasminu Gradinac; Nadu Đurović; Agotu Kovač Vitkay; Vladu Rakića; Marinu Fratucan, i mnoge druge.
Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: Vladimir Rakić