Treći dan Sterijinog pozorja protekao je u svojevrsnom omažu korifejima i vizionarima dramske umetnosti na prostoru Zapadnog Balkana. Počevši sa kraja programskog dana, a po hronološkom principu pominjući-Sterijanci i pozorišnici su bili u prilici da u okviru Međunarodnog programa „Krugovi“ pogledaju lucidnog Miroslava Krležu i njegovu legendu „Kristofor Kolumbo“ u izvođenju Zagrebačkog kazališta mladih(ZKM). Na pratećem programu „Sterijanci“ beše predstavljen „lik i delo“ legendarnog dramaturga i reditelja, Dušana Jovanovića, dočim je u takmičarskom delu programa Crnogorsko narodno pozorište (CNP) tumačilo tekst našeg dramskog korifeja, Dušana Kovačevića i njegov komad „Urnebesna tragedija“.
Žovijalno moderirajući, razgovor sa Dušanom Jovanovićem u okviru programa „Sterijanci“ koji na ekskatedričan način pokušava da predstavi biografije i bibliografije znamenitih ljudi našeg teatarskog života, novosadski reditelj Voja Soldatović je u razgovoru sa kolegom mu, čuvenim rediteljem antologijskog komada „Oslobođenje Skoplja“, Dušanom Jovanovićem, reminiscencirao događaje i situacije iz prebogate profesionalne biografije ovog našeg teatarskog pregaoca, podsećajući prisutne na kultne Jovanoviće predstave postavljane u Ateljeu 212 ili pak, Srpskom narodnom pozorištu (gde je Jovanović, međ ostalim režirao „Jegora Buličova“ u kojem je vodeću rolu imao veliki glumac, Ljuba Tadić). Iako, znajući o teatru gotovo sve što bi se moglo znati u poluvekovnoj karijeri, Jovanovićev istraživački duh i danas ne miruje, te ga novosadska publika i danas u promišljanjima na teme iz antičke dramske književnosti može gledati na daskama „Novosadskog pozorišta“ u postavci „Komplex-a Elektra“.
Kondenzovani i efektni (svega sat i 15 minuta je trajao) Krležin „Kristofor Kolumbo“, u iščitavanju reditelja Rene-a Medvešeka, a u izvođenju ZKM-a, temeljni sukob ove drame izmeđ genija i primitivne mase, problematizuje kao kontemplativnog (savremenog) intelektualca-vizionara suprotstavljenog primitivizmu gomile (koja je uvek i u svim vremenima vođena nepromenljivim postulatima u se-na se i poda se).
U okviru Nacionalne selekcije, mladi reditelj Veljko Mićunović je pokušao da odgoneta „Urnebesnu tragediju“ Dušana Kovačevića, na „montenegrinijevski način“ poigravajući se sa osobinama koje ovaj pisac često oslikava u svojim antologijskim delima (na sceni je bilo toliko pucnjave ko u vesternu „Obračun kod OK korala“, budući da je crta montanjarskih ljudi da se laću vatrena oružja i u trenucima sreće i u trenucima jada, gotovo postala opšte mesto u tranzicionim postkomunističkim vremenima u kojima živimo). Prepoznatljive mentalitetske boljke, uokvirene sočnim i gorko duhovitim dijalozima, koje su pred pozorišnike izneli glumci CNP-a, zavele su prisutnu publiku, te se je utisak većine gledalaca bio prijatnost, iako ova drama problematizuje pitanja poremećenih porodičnih odnosa.
Za grad Novi Sad, ali i Vojvodinu i Srbiju, bio je ovo poseban dan u okviru jubilarnog Pozorja i usled činjenice, da je Pozorje pohodilo 35 delatnika iz oblasti kulture iz Republike kine (predstavnika institucija kulture, direktora institucija, itd) kojima su predočeni kulturni potencijali i produkcije naše varoši, regije i zemlje, blagodareći koordinatorki za međunarodne odnose Sterijinog pozorja, Dušani Todorović.
Međ brojnim zvanicama i Sterijancima koji su pohodili treće veče Sterijinih igara, uočili smo: osnivače „Zvezdara teatra“, proslavljenog akademika, Dušana kovačevića i Dragišu Ćurguza. Upravnika Užičkog pozorišta, Zorana Stamatovića; direktora Drame narodnog pozorišta iz Beograda i dramaturga Željka Hubača; selektora Grad teatra Budva, Borisa Miškovića; dramaturge Slobodana Obradovića, Igora Burića, Spasoja Ž. Milovanovića; reditelja Veljka Mićunovića; Mikija Manojlovića; Jasnu Đuričić; gradske ljubitelje teatra – Ivanu Vasiljević, Vladimira Rakića, Slavka Lukovića, Borisa Labudovića, ali i visokog funcionera Srpske radikalne stranke, Milorada Mirčića i svakako, kuriozitetnog za ovu večer u Novome Sadu i njegovome teatarskom životu – kadgodnjeg direktora RTS, i visokog funkcionera JUL-a, Milorada Vučelića koji je stigao na Pozorje u društvu supruge Ane Dapčević (kćerke narodnog heroja iz čitanki, Peka Dapčevića).
Takođe, u ovom bogatome Sterijanskom danu, pesnik i pisac Zoran Đerić, otvorio je i Pozorje mladih.
Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: Branko Lučić