Sinoć je, u okviru redovnih programskih aktivnosti, pod nazivom “Sterijanski susreti”, Pozorišni muzej Vojvodine predstavio svoje jedinstveno “izdavačko čedo” – časopis za lutkarsku umetnost “Niti” (drugi i treći broj), te Zbornik radova “Lutkarstvo u Srbiji – od vašarskih do sokolskih scena”, o kojima su govorili glodurka “Niti”, kustoskinja, Ljiljana Dinić, pesnik i teoretičar, Zoran Đerić i teatrolog, Miroslav Radonjić.
Ispred domaćina, a i u ulozi moderatora, dr Đerić (i sam glavni urednik najdugovečnijeg časopisa za dramsku umetnost “Scena”), istakao je značaj pojavljivanja specijalizovanog časopisa za lutkarsku umetnost,kao jedinog takvog u regionu, i informisao prisutne o tematu o “Strašilima”, koji je obradio kroz fenomenološko-analitički metod u istraživanju-kroz istorijske izvore, Istoriju književnosti, Istoriju filma i pozorišta.
Glavna urednica časopisa “Niti”, Ljiljana Dinić, predstavila je tematske celine obrađene u ovom specijalizovanom periodičnom izdanju u kojem je drugi broj “Niti” bio posvećen maski koja je sagledana iz pozicije reditelja, kreatora lutaka, glumaca-animatora, te kroz praktična iskustva u postupcima režiranja predstava sa maskama:
– Drugi broj “Niti” tematizuje i primenu maske u savremenim vizuelnim umetnostima. Dr Goran Gavrić analizira upotrebu lutaka u filmu “Que viva Mexico”, Sergeja Ajzenštajna. U poglavlju “Feonomen: Lutka”, Geza Balog prati međudejstvo lutke i likovnih umetnosti, kroz razgovor sa Bjernom Janghansom predstavljamo Pozorište smeha iz Frankfurta na Odri, tu je i razgovor sa rediteljom, Andrašom Urbanom o njegovim poslednjim režijama, utiscima sa festivala “Dezire”… Treći broj “Niti” podeljen je na tri tematske celine: Različitim predmetima animacije (koje predočava reditelj Nikola Zavišić), pominjanim Strašilima i predstavljamo lutkarsku scenu Slovenije koja je veoma dinamična i šarolika, što ukazuje na svest tog društva i naših suseda, o značaju lutkarske umetnosti – rekla je među ostalim, Dinićeva.
Teatrolog, Miroslav Radonjić je kao recenzent zbornika radova “Lutkarstvo u Srbiji – od vašarskih do sokolskih scena” napomenuo da je narečeni zbornik, još jedan u nizu publicističko-naučnih izdanja Pozorišnog muzeja Vojvodine koje daje minuciozan i jasan pregled kako se i kada lutkarstvo pojavljivalo u nas, naglasivši da ova edicija o začecima i razrastanju teme lutkarstva u našoj periodici, jeste koliko značajna jer i otkrivalačka, sintetišuća i sistematična, i koja dajekorektan uvid u nastanke i početke ove, nezasluženo skrajnute umetnosti u nas.
Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: Branislav Lučić