Da, ovo se dogodilo nakon dva Okrugla stola i većanja, a saopštenja medijima su poslata oko 3.30 izjutra. Međutim, o odlukama Žirija, u sastavu: glumci Predrag Miki Manojlović; Emina Elor; reditelj Nikita Milivojević; akademik i kompozitor Isidora Ženeljan, te dramski pisac, Aleksandar Apostolovski, pisaću u toku sutrašnjeg dana nakon zvaničnog čitanja Odluke Žirija 62. Pozorja, i svega što potom sledi.
Poslednji takmičarski dan najreferentnijeg teatarskog i teatrološkog festivala u nas protekao je u znaku glasovitog Arpada Šilinga i njegovog autorskog projekta “Exit” koji su izveli u koprodukcionom ključu, Mađarsko državno pozorište “Csiky Georgely”, iz Temišvara; Pozorište klasike “Ioan Slavići” iz Arada i naše somborsko Narodno pozorište, u okviru Međunarodne selekcije “Krugovi”. Takmičarski-kavkaski krug kredom ovog Pozorja zaokruživao je Dušan Kovačević (jerbo je njegov balet “Ko to tamo peva” otvarao festival), dakako, hitićem za koji se traži karta više Zvezdara teatra ,“Hipnoza jedne ljubavi”.
Šta reći o akademiku Dušku Kovačeviću, koji je pored Ljubomira Simovića, naš najveći dramski pisac nakon Nušića i Sterije?! Ništa. Samo podsetiti na bilbliografiu i dela: “Sabirni centar”; “Maratonci trče počasni krug”; “Radovan Treći”; “Šta je to u ljudskom biću što ga vodi prema piću”; “Balkanski špijun”, “Sveti Georgije ubiva aždahu”; “Urnebesna tragedija”, “Mala”, “Doktor Šuster”; “Lari Tompson – tragedija jedne mladosti”, itd… Dakle, odrastalo se uz akademikove tekstove.
Šestostruki Sterijanac, sačinio je “Hipnozom jedne ljubavi”,komad (pre)zrelih godina, koji je odraz svođenja i smirivanja. Odlični Ljubomir Bandović i Anica Dobra u ulogama oca Ranka i majke Soje, su uz dr Vasu – Dragana Petrovića Pelea, a nisu loši ni mladi Nina Janković, Uroš Jakovljević i Ivan Mihailović.
Eksperiment, istraživanje proslavljenog međ pozorišnicima Evrope, Arpada Šilinga, “Exit” u koprodukcionom ključu triju pominjanih ansambala Drame, otvorio je i sterijanskoj publici dobro poznato pitanje – migrantske krize u svetu, smestivši protagoniste u Veliku Britaniju, a koji dolaze mahom iz zemalja Istočne Evrope. Dakle, više nego svetski i nama aktuelna tema. Motivi: čekanja koje nema kraja, iskušavanja strpljenja, karaktera pojedinaca, eksperiment situacije koje služe da bi se na probni kamen stavio karakter – imamo li poštenja i dobrote u sebi ili ne, nepoverenje, ksenofobija, u oba pravca i iseljenička i domincilnog stanovništa, sve su to pitanja koja je Šiling pokušao da otvori i postavi.
O koncu međ marišnicima teatra, Sterijancima i znatiželjnicima i o poslednjoj takmičarskoj večeri behu i: Valentin Vencl, upravnik “Novosadskog pozorišta” sa suprugom; takođe i sve vedete “Ujvideki Sinhaza”: Aron Balaž, Atila Nemet, Arpad Mesaroš, Daniel Gmboš, Gabriela Crnković, Gabor Pongo; reditelj, Zoltan Puškaš, Ištvan Kereši, Robert Lenard i drugi; behu tu i neizostavne protokol maestre – Minja i Jelena Lagator; producenti UG “Strada” – Jasmina Gradinac i Ismet Atić, te producent “Zvezdara teatra”, Dragiša Ćurguz; Vuk Radulović ispred Fondacije “Novi Sad EPK 2021”, teatrolog, Miroslav S. Radonjić; dr Jovan Popov; dr Zoran Subotički; upravnik SNP, dr Zoran Đerić; direktor Drame SNP, Miodrag Petrović; zamenik pokrajinskog sekretara za kulturu, informisanje i međuverske zajednice, Nebojša Kuzmanović; anglista Marija Radonjić, tužiteljica Vladana Todorić; advokati Vladimir Vava Horovic i Peđa Bogovac; novinari: Teofil Pančić, Nataša Gvozdenović, Nina Popov; Vesna Farkaš; Miroslav Stajić; dr Veselin Bojat, direktor Doma zdravlja Novi Sad i supruga mu lepa zubarka, dr Nataša Nikolić; ex premijer, dr Bojan i Vesna Pajtić; pisac i akademik, Dušan Kovačević; Dobrila Martinov; glumci Aleksandar Gajin, Radoje Čupić; Vera Hrćan Ostojić; i brojni drugi…
Potom su usledila dva Okrugla stola u sitne sate od 23 časa, a zatim i odluka Žirija o ne dodeljivanju nagrada.
Ali, o tome, u večeri “pobednika”. Odnosno u sutrašnjem izdanju.
Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: Srđan Doroški