Sinoćno predstavljanje novih publicističko-naučnih izdanja u sedištu “Sterijinog pozorja”, proteklo je u tonu, upozoravajućih reči direktora ove institucije, dr Miroslava Mikija Radonjića, koji je istakao da “uprkos svenarastajućim smanjenjima u svim oblicima i vidovima rada u delatnosti kulture, Pozorje neće dozovoliti da osnovna delatnost, ove renomirane festivalsko-teatarske kuće bude ugrožena” (implicirajući na situaciju nedavnog smanjenja broja zaposlenih na osnovu Odluke Skupštine grada Novog Sada o maksimalnom broju zaposlenih, čime je “ukinuto” čak 30 radnih mesta u ustanovama i institucijama kulture kojima je osnivač Grad, od čega dva u “Pozorju”).
U pogledu, jedne od osnovnih delatnosti “Pozorja”, koja podrazumeva negovanje i unapređivanje, razvoj i nova naučna dostignuća i rezultate u oblasti dramske umetnosti, dr Zoran Đerić, glodur časopisa za pozorišnu umetnost “Scena”, predstavio je dva broja ovog časopisa, te naučnu publikaciju “Dramsko delo Branislava Nušića – tradicija i savremenost”, štampanu u povodu prošle godine održanog međunarodnog simpozijuma koji je problematizovao stvaralaštvo našeg istaknutog dramatičara o 150-godišnjici njegova rođenja.
U “Sceni” na engleskom jeziku, štampane su tri drame, mladih stvaralaca: Olge Dimitrijević, Jelene Popović i Gorana Ibrajtera, uz prikaze o alternativnom i lutkarskom teatru u prethodnoj godini, autora Simona Grabovca, Zorana Đerića, te prilog selektorke “Pozorja”, Marine Milivojević Mađarev o objavljenim i igranim savremenim dramama iz Srbije.
Redovni broj “Scene”, poslednji za prošlu godinu (izlazi tromesečno), posvetio je temat studentima i profesorima Scenskog dizajna Departmana za arhitekturu novosadskog fakulteta Tehničkih nauka (FTN), odnosno delegaciji koju su sačinjavali stručnjaci iz Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu, i Centar za scenski dizajn, arhitekturu i tehnologiju FTN koji su na referentnom Praškom kvadrijenalu ovenčani Zlatnom medaljom za uspostavljanje dijaloga, projektnim “odgovaranjem na temu Zajednički prostor: Muzika-Vreme-Politika”, o čemu je prisutne informisala jedna od kustoskinja umetničke delegacije Srbije, Tatjana Dadić Dinulović.
Kao članica uredništva i selektorka predstojećeg “Pozorja”, Marina Milivojević Mađarev predstavila je rubrike “Pozorište i obrazovanje”, festivalsku scenu u regionu i najavila poseban temat za neki od narednih brojeva koji će problematizovati pitanje dramskog stvaralaštva za decu i omladinu.
Uz redovne rubrike posvećene novim dramama, glodur Đerić je skrenuo pažnju i na dramu Đorđa Pisareva, “Šta sve možeš u Njujorku kad si mrtav oduvek”, koja je izvođena trupom “Brod Teatra” (nedavno preminulog barda glumišta Ratka Radivojeća). Ova drama, uz “Herakla, ludilo” Krištofa Dovjaka i – “Porno pokolenje ili šta ne želim”, Pavela Jurika, sačinjava “trilogiju” smeštenu u rubriku “Metamorfoze žanra: komedija”.
Iz svega predstavljenog, međ’ prisutnima je, (a nadamo se nakon čitanja ovog teksta) nedvosmisleno formirano mišljenje da se profesionalci u kulturi i nadalje trude da svoje obaveze i dužnosti u pogledu zadataka i misije institucija kulture sprovode besprekorno, uprkos svim iracionalnim smanjenjima koje predstavnici aktuelne vlasti sprovode u ovoj oblasti društvene delatnosti.
Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: B. Lučić