Modernizacija pruge Beograd-Budimpešta izazov je za Srbiju i Mađarsku, dok za Kinu kao strateškog partnera taj projekat ne bi trebalo da predstavlja problem imajući u vidu njihove impozantne rezultate u toj oblasti. Međutim, planovi da se do kraja 2017. taj posao završi su nerealni smatraju pojedini stručnjaci, a dozu sumnje može da unese i primer izgradnje Žeželjevog mosta, koji se nalazi na pomenutoj trasi.
Radovi na izgradnji mosta su počeli pre nekoliko godina, a prvobitni rok za završetak posla istekao je još u novembru 2013. godine.
Modernizovati prugu od Beograda do Subotice dugu skoro 200 kilometara za kratko vreme, kako je najavljeno, nije realno, ocenio je za RTV Milovan Pavlović, koji je u svojoj bogatoj profesionalnoj karijeri odgovorne poslove obavljao u novosadskom ogranku državne železnice, a autor je i nekoliko stručnih knjiga.
Pavlović u nizu otežavajućih okolnosti navodi između ostalog činjenicu da je na većem delu trase jednokolosečna pruga, a radovi su prema njegovom mišljenju neizvodljivi od Beške do Sremskih Karlovaca.
“Prvo, znamo da je tu veliko klizište da su krivine ograničavajući faktor, jer su neke duge i 200 metara. Samo od Čortanovaca do Karlovačkih vinograda na dužini od 4,5 kilometra imate 13 krivina. Za pruge za velike brzine vama su potrebni radijusi 10.000 metara, a ovde imate 300 metara radijusa. Kako oni misle to da prebrode“, zapitao se Pavlović.
Nakon samita Kine i zemalja centralne i istočne Evrope potpisan je Memorandum o saradnji srpske, kineske i mađarske železnice na izradi Studije izvodljivosti o rekonstrukciji pruge Beograd-Budimpešta.
“Moramo da napomenemo da je ovaj Memorandum o razumevanju na izadi Stidije izvodljivosti već počeo da se realizuje i da je grupa kineskih stručnjaka sa predstavnicima Železnica Srbije i Saobraćajnog instituta CIP prethodnih dana obilazila prugu Beograd-Subotica kako bi se uverili u stanje infrastrukture i sve druge parametre za izradu Studije izvodljivosti”, rekao je za RTV Nenad Stanisavljević iz “Železnica Srbije”.
Istovremeno sa studijom, kako je najavljeno, pripremaće se i idejni projekat. Mađarska i srpska strana odgovorne su za geološka ispitivanja, a kineska za geodetska.
Jedna od ključnih tačaka u okviru modernizacije pruge Beograd-Budimpešta svakako je izgradnja Žeželjevog mosta. Međutim, radovi praktično mesecima stoje.
Da bi radovi bili nastavljeni neophodno je da finansijeri, Grad Novi Sad i Pokrajina uplate dodatnih tri miliona evra, a taj iznos je prema najavama iz Ministrastva saobraćaja obezbeđen. Ako novac bude na vreme bude uplaćen, preko Žeželjevog mosta prelazićemo od sredine naredne godine.
Autor: Rtv