Zagorka Kalentić Marković stoji iza brenda ZAGA koji je još jedno tišično prepoznatljivo novosadsko modno čudo.
Svojim stilom uspela je da sasvim slučajno osvoji mnoga i srca i da s potpunom predanošću krene u ozbiljnu modnu priču!
Kako je krenula ZAGA modna priča i zašto Frida Kalo kao inspiracija?
ZAGA modna priča krenula je iz moje velike ljubavi ka umetnosti i posebno primenjenoj umetnosti, a moda to svakako jeste. Budući da sam se u životu bavila sa puno različitih stvari, večito tragajući za onim nečim unutra sto će u meni probuditi strast, odlučila sam da u jednom trenutku iako sam se bavila ozbiljnim menadžerskim poslom napravim izlet u kreativne vode i isprobam kakav je osećaj kada radiš nešto sto voliš, samo zato sto voliš. Tako sam odškrinula vrata modnog sveta u kojem od tada uživam all way long. Za sebe cesto pomislim da sam večni tragač za onim nekim dubljim smislom i ispunjenjem, onaj koji uprkos svemu ne odustaje i ne prestaje da traži. Soulseeker. Tragač dušom. Zato i moja prva kolekcija nosi naziv For true soulseekers.
Frida Kalo mi je došla u meditaciji, u trenutku mira, nosila je slušalice jarkih boja, toliko sam je jasno videla da sam odlučila da pretočim tu viziju u realnost i tako su nastale prve Frida majice. Frida kao jedna velika zena i heroina, fascinirala me je oduvek zbog svoje snage i unutrašnje lepote kojom je pravila kontrast realno cesto veoma tužnim događajima koji su joj se dešavali. Njena harizma počiva u autentičnosti i veri u dobro.
Koliko je ZAGA postala prepoznatljiv NS brend i po čemu je drugačija od svega prisutnog na modnoj sceni?
ZAGA je prepoznatljiva samim tim sto je inspirisana velikim ljudima, takođe ima jak kolorit koji budi energiju i dosta je upadljiv. Moja moda je omaž umetnosti, nauci i svakoj vrsti znanja. Smatram da neznanje izaziva strah i da ljudi koji žive u neznanju uskraćuju sebe za veliki deo životnih lepota i radosti, kojima su nagrađeni oni hrabri. Ono što bih volela da istaknem vezano za prvu kolekciju majica su natpisi na leđima koji pozivaju one koji ih nose da se okrenu sebi i slušaju svoju vibraciju.
One su poruka ljudima da se otvore ka alhemiji života, da prigrle znanje, koje nam je često pred očima i ostavljeno u amanet od onih koji su ovom zemljom hodali pre nas i na njoj stvarali. Svi veliki umovi i talenti crpeli su svoju snagu i inspiraciju iz istog izvora, koji je i nama dat. To je ono što je veličanstveno u životu. Ipak, često zbog svakodnevnih problema ne vidimo ono što je najlepše u životu i kroz taj osvrt na velike ljude pokušala sam da to osvestim u svima nama.
Za mene je ova prva kolekcija jedna erupcija ljubavi i snage koja je možda i pomalo nesputano i neodređeno izašla iz mene, ali je vrlo brzo našla svoj put i svoju publiku.
Posle Fride stigli su i Tesla i Mali Princ, kakve su reakcije ljudi na njihov lik na tvojim majicama?
Tesla je lik koji pripada kategoriji soulseekera, jer je čovek koji je tragao svojim duhom, bio konektovan sa izvorom u sebi i nije slušao druge, koji su ga često osporavali. U današnjem vremenu je uveliko prepoznat i cenjen, a imam utisak da taj pozitivan fokus na Teslu raste iz godine u godinu. Moja želja bila je da ga ljudi nose na majicama, ne bi li prestao da bude samo daleki naučni uzor i postao bliži svakom od nas.
Mali princ je za mene početak i kraj svake životne bajke, soulseeker u telu deteta, njegovu istinu svi prepoznajemo nepogrešivo u svakoj tački našeg života, koliko god da se od nje udaljimo.
Reakcije su bile odlične. Tesla budi ogromno interesovanje među svim generacijama i mogu slobodno reći da su majice sa njegovim likom stigle do Amerike, Kanade, Australije, Japana, Dubaia itd. Mali princ poziva na povratak iskonskoj nevinosti i pravim vrednostima u životu. Ljudi ga obožavaju i raduju se kada imaju priliku da ga nose.
Šta naš NS čini i šta mu fali da bi bio modna prestonica?
Po meni Novi Sad je spolja gledano reprezent onoga što je i iznutra, a to je svakako neka vrsta mirnoće i ponekad nažalost ukalupljenosti, za razliku od većih gradova, koji dišu i pulsiraju u ritmu mase i većih različitosti, a samim tim i većih sloboda. Da bi bio modna prestonica, fali mu opuštenost i neukrotivost velegrada. Prelepe žene i devojke, prelepi momci, sve je tu, samo da neko zvizne u pištaljku i da svi oni shvate da ne treba da liče jedni na druge, nego sami na sebe… i modni karneval može da počne.
Koliko pratiš domaću modnu scenu i šta ti se dopada na njoj?
Pratim domaću modnu scenu s ljubavlju i interesovanjem, ali umereno. Budući da sam po struci profesor nemačkog i inženjer menadžmenta, imam širok spektar interesovanja i to me na neki način i štiti od vizure stručnog fashioniste, što mi u neku ruku i prija. Jako cenim kreaciju u svakom smislu i svesna sam koliki put stoji između ideje koja se rodi u glavi i njene realizacije. Zato sam uvek fascinirana kada vidim koliko talentovanih i sjajnih ljudi ima na našoj modnoj sceni, koliko inspirativnih ličnosti koje su zaista napravile nešto u Srbiji, koje nisu samo maštale, već i zasukale rukave i krenule put onoga što vole. Dopadaju mi se mladi dizajneri koji stvaraju iz dubina sebe ne opterećeni ocenom modnog žirija. Njima pripada budućnost. Oni odevaju ljude u hrabrost. To vam je jednako kao da pročitate dobru knjigu ili se odenete u dobru rečenicu!
Postojili nešto što zameraš/sugerišeš kada je u pitanju stil naših sugrađana?
Hmm, ne volim da zameram (smeh), ali mogu da sugerišem ljudima koji vole modu da se opuste i da više eksperimentišu i kombinuju, ukoliko to još ne čine. Moda pre svega treba da bude zabavna, život pre svega treba da bude zabavan! Moda tj. izbor garderobe je idealan poligon na kom se možemo pretvarati da smo danas hrabriji nego juče, da smo drugačiji i da se radujemo promenama.
U svetu koji se neverovatnom brzinom menja, naše sutra postaje juče dok si rekao keks. Danas je stara vest! Ne treba se toliko opterećivati i shvatati sebe preozbiljno. Pa tako i u modi smatram da se treba više igrati, jer kao sto reče Duško Radović, igra je za čoveka najveći dar slobode.
Kakvi su ZAGA planovi za 2016?
ZAGA planovi za 2016 su veliki (smeh). Moja želja je da kreiram stvari koje bi odgovarale savremenim poslovnim ženama, koje su ostvarene i samosvesne, a opet sasvim slobodne da mogu i uspevaju da čine kako žele. To je moda koja odiše svedenošću i elegancijom, ali uvek, neočekivano, nudi zaokret u vidu nekog šik detalja, koji pomalo koketira i sa visokom modom. To su ZAGA žene. Svoje i kad su na poslu, svesne da je profesija samo jedno od mnogobrojnih njihovih lica. Žele da pokažu svoju inteligenciju, dubinu, sofisticiranost i šik na prvu loptu. Po maksimi budi dobar u onome sto radiš i pričaj o tome iliti nema druge prilike za prvi utisak. Čvrste i odlučne, a u isto vreme nežne i romantične, ZAGA žene se ne stide da pokažu svoju drugačijost.
Autor i foto: Srđan Šveljo