Vlasnici osam turističkih agencija tražili su brisanje iz registra, odnosno ukidanje licence za obavljanje delatnosti.
Stručnjaci smatraju da bi zbog pandemije bar još 50 malih organizatora putovanja moglo da stavi katanac na svoje agencije. To bi, kako sada stvari stoje, moglo da ugrozi i realizaciju zamenskih putovanja, na koje građani imaju pravo zahvaljujući uredbi Vlade Srbije. Na osnovu tog propisa građani koji zbog virusa korona nisu otputovali na već plaćeno letovanje, dobili su mogućnost da na istu destinaciju odu sledeće godine.
Turistima koji žele novac nazad, uplaćena suma bi trebalo da bude vraćena posle 14. januara 2022. godine.
Iako su vaučeri o zamenskim putovanjima osigurani polisom koju bi trebalo da ima svaka turistička agencija, to ne znači da će i svi putnici moći da ih iskoriste, ukoliko one bankrotiraju i zatvore se. Da li će polisa pokriti vrednost vaučera svih putnika pojedine agencije, zavisi od samih osiguravajućih kuća, ali i od razloga za bankrot. Jer, ukoliko ona pokrene istragu o poslovanju agencije i uzrocima propasti, putnici bi mogli ostati bez nadoknade.
Kako “Novosti” saznaju, ima dosta agencija koje nisu izmirile dugovanja prema osiguravajućim kućama, iako su bile u obavezi, tako da aranžmani njihovih putnika nisu ni osigurani.
Nedavno je i ministar turizma Rasim Ljajić izjavio da je do sada osam agencija tražilo da se brišu iz registra. To, međutim, nije konačan broj.
“U Srbiji postoji 480 organizatora putovanja, dok se tačan broj posrednika ne zna. Registar turizma u Agenciji za privredne registre ne funkcioniše kako treba, ali se pretpostavlja da ima između 550 i 600 posrednika. Za sada nijedan organizator putovanja nije propao, ali i dalje sugerišemo da bi to uskoro moglo da se dogodi. Veliki broj agencija je otpustio radnike i to je sve veći problem. Ukoliko ne bude neke konkretne pomoći, do kraja godine jedan deo manjih agencija će se sigurno zatvoriti. Subagenti će ostati bez posla i moraće da zatvore svoje agencije, jer neće imati prihoda. Oni žive od prodaje aranžmana organizatora putovanja”, objašnjava direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije Aleksandar Seničić.
Seničić napominje da je sudbina zamenskih vaučera, u slučaju zatvaranja agencija, u rukama osiguravajućih kuća.
Kako kaže, polisa osiguranja, koja je u proseku vredna od 200.000 do 400.000 evra, biće aktivirana u onom momentu kada agencija postane insolventna. Ali, to ne znači da će svima biti isplaćeni vaučeri. Zavisiće od slučaja do slučaja i od broja aranžmana koji u tom slučaju treba da se naplate. Polise koje bi pokrile sva putovanja, morale bi da koštaju mnogo više. Ovako, agencija plaća oko 4.000 ili 5.000 evra, a garancija pokriva putovanja i nastalu štetu do nekih 400.000 evra.
“Siguran sam da će osiguravajuće kuće, ukoliko dođe do propadanja agencija, tražiti da se utvrde razlozi zatvaranja, da se vidi da nije zbog toga kriv sam vlasnik zbog nenamenskog trošenja para, a mogu da se pokrenu i krivični postupci. Ovo je sve samo ne jedna obična situacija. Problem je što se ne vidi kada će biti kraj. Ništa nije sigurno, pa ni vaučeri. Imamo polisu osiguranja, a da li će se isplatiti, odlučiće osiguravači ukoliko dođe do toga. Turističkim agencijama je neophodna pomoć. Nema prometa već četiri ili pet meseci. I ovo što se radi je vrlo malo. U odnosu na ukupan promet, to je nekih pet odsto”, objašnjava Seničić.
Organizatori ključni
Zamenska putovanja mogu da izdaju samo organizatori putovanja, a ne subagenti i posrednici.
“Ovde je ključno da ne propadne organizator putovanja. Ukoliko se to dogodi, aktivira se polisa osiguranja. Putnici sami biraju turističku agenciju sa kojom će da putuju, a one imaju najviše osiguranje u Evropi”, objašnjava Renata Pindžo, pomoćnik ministra turizma.
Ne vraćaju novac tek tako
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije napominje da država traži polisu svakom ko želi da se bavi ovom delatnošću i ističe da ona i služi da se aktivira ukoliko iz nekog razloga prestane da obavlja delatnost.
“To, međutim, ne znači da neko može da digne ruke od ovog posla i natera osiguranje da plati. Sigurno je da će osiguravajuće kuće pre toga sve dobro ispitati, da li je bila namera ili ne, pa će tek nakon provere eventualno isplatiti putnike”, naglašava Seničić.
Izvor: Novosti
Foto: Pixabay